تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۴
۰
کد مطلب : ۶۵۵۷

پيام رهبر انقلاب به كنگره‌ بزرگداشت كلينی

پيام رهبر انقلاب به كنگره‌ بزرگداشت كلينی
متن پيام رهبر معظم انقلاب به كنگره بين‌المللي بزرگداشت ثقة الاسلام شيخ كليني به شرح ذيل است.

«بسم‌الله الرحمن الرحيم
اقدام جناب آقاي‌ري شهري و موسسه دارالحديث، در تجليل از شخصيت شيخ كليني (رضوان‌الله تعالي عليه) و كتاب شريف كافي، شايسته سپاس و قدرداني است.

كتاب كافي، در دوره‌اي 1100 ساله، از وفات مرحوم كليني در 329 هجري تا روزگار ما، بيش از هزار سال است كه مرجعيّت علمي دارد و بين جوامع شيعه، دست به دست مي‌شود و هرگز هيچ فقيه، متكلم يا مفسر شيعه، از آن، مستغني نبوده است.

با وجود اين و با وجود چاپ‌هاي متعددي كه از اين كتاب، انجام گرفته، تاكنون، حق آن ادا نشده بود و به نظر اين جانب، چاپ عرضه شده به مناسبت اين كنگره، به خاطر تصحيح فني بسيار خوب، مراجعه دقيق به نسخه‌هاي اصلي، ذكر گسترده نسخه بدل‌ها، جدا كردن اَساتيد از متن روايات و مزاياي ديگر، اثر برجسته و ارزشمندي است كه با سليقه به كار رفته در آن، ان‌شاالله يادگاري ماندگار خواهد بود.

شخصيّت شيخ كليني رحمة‌الله عليه نيز شخصيّت علمي بارز و برجسته‌اي است.

او در هر دو حوزه ري و بغداد، سال‌هاي زيادي را به علم‌آموزي و اخذ حديث از محضر اساتيد و مشايخي كه شمار آنها بيش از 50 تن است، سپري كرد و از ديگر سو، به تربيت گروه بزرگي از طالبان علم و معارف مكتب اهل بيت عليهم السّلام پرداخت كه خود، گواهي بر برجستگي‌هاي علميِ شيخ كليني‌اند.

كليني، تنها يك محدث نبود. بررسي كتاب كافي، از جهت چگونگي تبويب و تقديم و تاخير ابواب آن و عناوين انتخابي آنها (نظير: كتاب العقل و الجهل، كتاب الحجة، كتاب التوحيد و …) نشان مي‌دهد كه كليني، علاوه بر آن كه محدّثي بزرگ است، متكلمي چيره دست نيز هست و محتوا و روش و عناوينِ به كار گرفته شده توسط وي، ناظر به مسائل كلاميِ رايج در روزگار اوست. ضمنا مقدّمه شيخ بر كافي، مقدمه درخشاني است كه نشان مي‌دهد اين مرد، چه تسلّطي بر عبارات و كلمات و مطالب و مفاهيم كلامي و … داشته است.

عصر كليني نيز روزگار حسّاس و دشواري است؛ ولادت او، در حوالي سال 260 هجري اتفاق افتاده است كه سال وفات امام عسكري عليه السّلام و آغاز غيبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او (يعني 329 هجري)، در مي‌يابيم كه حيات وي، كاملا منطبق بر دوره غيبت صُغراست كه از پيچيده‌ترين و حساس‌ترين برهه‌ها در تاريخ تشيع است و شيخ كليني، تقريبا 20 سال پاياني عمر خويش را‌، در بغداد به سرآورد كه محل سكونت نواب اربعه و وكلاي ناحيه مقدسه بود و اين ويژگي‌ها در حيات كليني، براي كساني كه مي‌خواهند درباره حركت علمي شيعه به تحقيق بپردازند، در خورِ توجّه است.

به هر حال، به نظر اين جانب، تجليل از كليني، تجليل از علم، تجليل از دين و تجليل از تشيع است.

كافي نيز اثر ارزشمندي است و در مورد اين كتاب شريف و مولف بزرگوارش، هر چه تجليل و هر اندازه كار علمي انجام بشود، جا دارد.

اين جانب، به سهم خود، از جناب آقاي ري شهري و بقيه دست‌اندركاراني كه در برگزاري اين كنگره و به بار نشستنِ محصولات علمي آن دخيل بوده‌اند و هستند، تشكر مي‌كنم و براي همگي آنان آرزوي موفقيت دارم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما