تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ ساعت ۲۱:۰۳
۰
کد مطلب : ۷۹۳
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي:

اشعار "عابد تبریزی" پايگاه عروج سخن‌سرايان عاشورايي است

اشعار "عابد تبریزی" پايگاه عروج سخن‌سرايان عاشورايي است
به گزارش خیمه، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در كنگره‌ي بزر‌گداشت محمد عابدي خيابان متخلص به "عابد تبريزي" با اعلام اين مطلب، افزود: اظهارنظر در خصوص مقام ادبي و شعري استاد عابد در حال حاضر بسيار مشكل است؛ چراكه بخش اعظم سروده‌هاي او هنوز منتشر نشده و تعداد اندكي از ياران و شاگردانش با مضامين، محتوا، فصاحت و بلاغت اشعار و شاهكارهاي ادبي و فنون شعري استاد آشنا هستند.

او در ادامه گفت: اشعار عاشورايي استاد عابد از جهات بسياري بي‌نظيرند و حماسه‌سرايي او از نهضت جاودانه‌ي عاشورا نقطه‌ي عطف وقايع‌نگاري و پايگاه عروج سخن‌سرايان عاشورايي است.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي تصريح كرد: افكار اجتماعي استاد عابد بسيار روشن و عميق و همراهي او با انقلاب اسلامي، تقويت روحيه‌ي مردم براي دفاع مقدس، ارج ‌نهادن به مقام رفيع شهداي جنگ تحميلي و خانواده‌ي معظم شهدا، ساده‌زيستي و شاگردپروري و خدمات اجتماعي‌اش بسيار تحسين‌بر‌انگيز و شايان تقدير بودند.

احمدي در ادامه با ارزيابي سروده‌هاي شاعران آذربايجان در مدح و مرثيه‌ي اهل بيت عصمت و طهارت (ع) گفت: بايد توجه داشت از شاعراني كه در مدح و منقبت حضرت رسول اكرم (ص) و خاندان ايشان شعر گفته‌اند، بعضي مراثي اهل بيت (ع) را نيز سروده‌اند. اگر مقيد باشيم به اين‌كه از شاعراني كه هم مدح و مرثيه را سروده‌اند، يادكردي بكنيم، تا آن‌جايي كه متوجه شده‌ام، از متقدمين مي‌توان اوحدالدين مراغه‌اي و صائب تبريزي را نام برد، كه هم در مدح و منقبت و هم در مرثيه، اشعار بسيار دل‌انگيزي سروده‌اند. از معاصرين نيز تعداد قابل توجهي را مي‌توان شمرد كه اگر فرهنگ‌نامه‌اي در اين خصوص تدوين شود، در نوع خود پرمايه و قابل تحسين خواهد بود.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي افزود: يكي از ويژگي‌هاي شخصيتي استاد عابد، شهرت‌گريزي بود كه كم‌تر در محافل و مجالس و رسانه‌ها حضور مي‌يافت و بسياري از اهالي شعر و ادب و بخصوص نسل جوان با انديشه و شعر و مقام شاعري او آشنا نيستند؛ بنابراين لازم است به نحو شايسته گام‌هايي در معرفي شخصيت فرهنگي اين سخنور بزرگ برداشته شود و اين كنگره فرصت مناسبي براي معرفي و بزرگداشت ياد و نام و خدمات هنري و اجتماعي اوست.

وي تصريح كرد: اين همايش آغازي بر راه دراز و سرسبز عابدشناسي است و اين وظيفه تنها بر گردن فرهنگ و ارشاد نيست و اصحاب فرهنگ و هنر بايد در اين راه با ما همراه شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما