تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۰۳
۰
کد مطلب : ۹۵۶۸

«حقیقت و هنر دینی» به چاپ سوم رسید

«حقیقت و هنر دینی» به چاپ سوم رسید
این کتاب پژوهشي تخصصي در حوزة حقيقت و هنر ديني است كه به طور مفصل به شعر، ادبيات و هنرهاي تجسمي ديني پرداخته است.

كتاب در دو فصل نوشته شده كه فصل اول آن به مباني نظري هنر، شعر و آثار تجسمي و فصل دوم به مبانی نظری فرهنگ و ادبیات دینی اختصاص دارد.

نویسنده در فصل اول به « غيبت و انتظار عالم قدسي و كودكي هنر» پرداخته و آن را به اين نظريه پيوند داده است كه هنر تا زماني كه به عالم قدسي نپيوندد، كودكي بيش نيست و هنر امروزي در انتظار عالم قدسي به سر مي‌برد.
« تجلي حقيقت در ساحت هنر» بخش ديگری است كه مددپور مورد توجه قرار داده و در این مسیر پديده‌هاي هنري را تجلي حقيقت مي‌داند و آن را در راستاي تبلور هنر قدسي ارزيابي مي‌كند.

« تلقي كلمات در حضور شاعرانه» ، « شعر در عالم اسلامي » ، « رجوع جاودانه به نقش ازلی » ، « تذکر به امر قدسی ، ممیزه هنر دینی » و « هنر و تکنیک » از دیگر مباحث مورد بررسی در فصل اول کتاب « حقیقت و هنر دینی » است.

نويسنده در فصل دوم ابتدا در «تاريخ‌انگاري ادبيات ذيل فرهنگ» و «منورالفكري مشروطه در ايران» تامل کرده و سپس «علل نفوذناپذيري مدرنيته در ادبیات جدید ایران» را بررسي مي‌كند و آن را وارداتي مي‌داند كه بسترش را بايد در جاي ديگري جست‌وجو كرد، زيرا ادبيات مدرن ايران با پيشينه‌اي كه دارد، غني‌تر و پرصلابت‌تر از آن است كه گريزگاه هنر مدرن غربي باشد.

در ادامه این کتاب «علل ضعف داستان‌نويسي جدید در ایران» با مطرح کردن چند پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار گرفته و سپس «در باب ماهیت و ذات هنر و ادبیات انقلاب و دفاع مقدس» تامل شده است.

در انتها ادبیات ديني كودكان هم بررسی شده که در این بخش «حقیقت آزادي و عالم كودكي» ، «عالم فرهنگ و هنر، عالم خطر كردن» «هویت هنری در کشاکش سنت و مدرنیسم» مورد توجه بوده است.

چاپ سوم کتاب «حقیقت و هنر دینی» در 348 صفحه قطع رقعی و تیراژ دو هزار و پانصد نسخه و با قیمت شش هزار و پانصد تومان منتشر شده است.

این کتاب تولید پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری بوده و در قالب مجموعه آثار استاد محمد مددپور منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما