تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۷۸۷
شیرین کاری سایت تابناک؛

روضه خواني، چاشني طنز خبري

روضه خواني، چاشني طنز خبري

به گزارش خيمه، این سايت در خبري با اشاره به پخش سخنراني منتشر نشده يک ماه پيش رييس جمهور در جمع طلاب و فضلاي حوزه در مشهد، برخي از سخنان رييس جمهور را منتشر کرده است. اما آنچه در اين ميان مهم است تيتر سوال برانگيزي است که اين سايت براي اين خبر انتخاب کرده است. 

این سايت  با انتخاب تيتر«پخش روضه قتلگاه دولت نهم در صداوسيما» به سخنان رياست جمهوري اشاره کرده است.

لازم است به صورت کوتاه به تاريخ روضه و روضه‏خواني به عنوان يکي از شعاير رسمي مذهب شيعه اشاره اي شود:
در اين‏باره، حاجي ميرزا حسين نوري، عالم ومحدث بزرگ شيعي در مقدمه كتاب لؤلؤ و مرجان، پس از بيان چگونگي مرثيه‏سرايي در روزگار ائمه (عليهم‏السلام) مي‏نويسد:
«اين صنف از مؤمنين (روضه‏خوان‏ها) اسمي مخصوص نداشتند تا ... ملاحسين كاشفي كتاب روضة‏الشهدا را تأليف نمود».

پس از آن «مردم رغبت نمودند در خواندن آن كتاب در مجالس مصيبت و به جهت فصاحت و اغلاق آن كتاب، هر كس از عهده خواندن آن بر نمي‏آمد، بلكه اشخاص مخصوصه بودند كه آن را درست آموخته، در مجالس تعزيه‏داري مي‏خواندند و ايشان معروف شدند به روضه‏خوان؛ يعني خواننده كتاب روضة‏الشهدا. پس از آن كم‏كم از آن كتاب به كتاب ديگر

انتقال نمودند و از آن به خواندن از حفظ و آن اسمِ اول برايشان ماند و كار اين طايفه اندك اندك بالا گرفت و ... مقدماتي پيدا شد از قصص و حكايات و ...  فني شد مخصوص و ممتاز .

 گزارش مستوفي راجع به روضه و روضه‏خواني حاكي از آن است كه در آن هنگام روضه‏خوان‏ها دو صنف بوده‏اند:
«يكي واعظين كه بعد از خطبه افتتاحيه و طرح كردن يكي از آيات قرآن، وارد تحقيق در اطراف آيه شده و با ذكر امثال و حكم، مطالب عالي اخلاقي و مذهبي را تشريح و توضيح و با ذكر اشعار مناسب، مطالب را دلنشين كرده و در آخر هم مقداري ذكر مصيبت مي‏كردند.
و دسته ديگر، روضه‏خوان به معني اخص بودند كه منبر را با سلام بر سيدالشهدا شروع و بلافاصله وارد ذكر مصيبت شده و به قدر ده دقيقه، نظم و نثر به هم مخلوط كرده و در آخر،  منبر  ختم مي‏نمودند.

براي واعظين، سواد و براي ذاكرين، آواز از لوازم بود. حتي ذاكرين هم‏اكثر مردمان با سوادي بودند و از عهده موعظه بر مي‏آمدند».

رونق مجالس روضه و گرمي كار روضه‏خوان‏ها به حدي بود كه محمدحسن‏خان اعتمادالسلطنه، نذر كرده بود كه همه ساله در شب عاشورا، چهل منبر روضه رود.جالب آن‏كه در محرّم سال 1300 ق، سيزده منبر از چهل منبر معهود، در پامنار و در منزل اعيان و
علما برپا شده بود. به نظر مي‏رسد، اعتمادالسلطنه به مجالس گروه‏هاي فرودست جامعه پاي ننهاده و آن‏ها را به شمار نياورده است. شاه نيز به هنگام ماه محرّم، تشكيل مجلس روضه و شركت در آن را فرض خود مي‏دانست و حتي در گشت و گذارهاي بي‏شمارش به گوشه و كنار كشور آن را ترك نمي‏كرد.

می توان گفت ، در فرهنگ شفاهي ايران از زمان رواج كتاب روضة‏الشهدا تا دوران همه‏گير شدن رسانه‏هاي عمومي، روضه از جمله متداول‏ترين و كارآمدترين وسايل آموزش آموزه‏هاي دين به عامه خلق بوده است. در حقيقت، روضه بخشي از ادب ديني است كه در قالب شعر و كلام موزون، حديث سوگ امام حسين(ع) را باز مي‏گويد و روضه‏خوان ياد آن ماتم را به ويژه در ايام سوگواري ماه محرّم، در احساس عزاداران زنده مي‏كند و در تلطيف احساسات مذهبي آن‏ها مي‏كوشد.

با اين اوصاف جاي اين سوال باقي مي ماند که به صرف به کار برده شدن چند عبارت در یک سخنرانی و در حالیکه نکات رسانه ای  بسیار مهمتری در این سخنان وجود دارد و با توجه به اینکه واژه های چون روضه و روضه خوانی با اعتقاداتات ، باورها و عواطف آیینی مردم ایران گره خورده است به چه دليلي سايت تابناک ، براي توضيح و تشريح يک خبر سياسي از چنين تيتري استفاده کرده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما