تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۳۰
۰
کد مطلب : ۱۲۹۶۱

هریک از شخصیت‌های دینی جایگاه خود را دارد

هریک از شخصیت‌های دینی جایگاه خود را دارد
جامعه -خیمه: مراسم مذهبی ویژة اعیاد، ایام میلاد و عزاداری اهل بیت (ع) مورد توجه همة مسلمانان در ایران و سایر کشورهای جهان است؛ اما برای آگاهی از اینکه بانوان مسلمان خارجی این مراسم دینی را چطور برگزار می‌کنند، با رمزه چیلیک، دانشجوی کارشناسی دانشگاه جامعـه‌الزهرا(س) واقع در قم گفتگو کردیم.

چیلک از ترکیه به ایران آمده است. او پیش از این مسلمان بوده؛ ولی مدتی است، مذهب تشیع را برگزیده است.

در کشور ترکیه، بانوان مسلمان، مراسم مذهبی را چگونه برگزار می‌کنند؟

ترکیه کشوری است که مسلمانان آن، سنی و شیعی هستند. بیشترین مراسم برای بزرگداشت اهل بیت(ع) را شیعیان دوازده‌امامی‌ یا علوی‌ها یا علوی بکتاشی‌ها برگزار و برای اهل بیت(ع) روزه‌داری می‌کنند. بعد از انقلاب اسلامی نحوة برگزاری مراسم تغییر کرد و مثل ایران شد. طلبه‌های اهل ترکیه که در ایران درس می‌‌خواندند، پس از بازگشت به کشورِ خود، نحوة برگزاری مراسم در ایران را با خود به آنجا آوردند؛ بنابراین ما هم مثل ایرانی‌ها مراسم برگزار می‌کنیم.

در استانبول جماعتی وجود دارد که به آنها «حالپالی» می‌گویند که شیعة دوازده‌امامی هستند و روز عاشورا مراسم بزرگی در فضای آزاد در وسط شهر که شهردار برای آنها اختصاص داده، برگزار می‌کنند. در این مراسم در حدود بیست تا سی هزار نفر زن و مرد در قسمت‌های جداگانه جمع می‌شوند و رهبر شیعیان که از لحاظ اعتقاد، اخلاق و ایمان بسیار قوی است، و بعد از آن هم شهردار سخنرانی می‌کند. شهردار، اهل تسنن است؛ ولی برای آنها سخنرانی می‌کند. بعد از آن نوحه می‌خوانند و سینه‌زنی می‌کنند و زندگی امام حسین (ع) را از کودکی تا چادرهایی که به سرزمین کربلا منتقل شده، مانند قصه حکایت می‌کنند و با اجرای تئاتر، سرزمین کربلا را به صورت زنده نمایش می‌دهند
که مردم شور و هیجان بیشتری می‌گیرند و گریه و زاری می‌کنند. شام غریبان هم به صورت تئاتر برگزار می‌شود.

شما در کشورتان چند حسینیه که به خانم‌ها مربوط باشد، دارید؟
دقیقاً نمی‌دانم؛ چون آنها بسیار پراکنده‌اند.

جای خاصی وجود دارد که شما با خانواده‌تان به آنجا بروید؟
جایی که من زندگی می‌کردم، کم‌وبیش همه سنی بودند. آنجا حسینیه و این‌طور چیزها نبود؛ اما وقتی من برای تبلیغ در ماه رمضان یا زمان‌های دیگر از ایران به کشورم می‌رفتم، چون اهل‌ بیت (ع) را دوست دارم، حتی اگر شده با نقل چند حدیث به مردم نزدیک می‌شدم و روایاتی را بیان می‌کردم؛ چون آنجا حسینیه نیست؛ ولی در استانبول و ... که شیعه‌نشین هستند، حسینیه زیاد است. در آنجا خانم‌ها فعال هستند و همراه مردها، دسته‌جمعی به قبرستان می‌روند، سخنرانی می‌کنند و نذری مثل حلوا، غذا و ... می‌دهند؛سپس قرآن می‌خوانند و سینه‌زنی می‌کنند. توجه به این مراسم به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی بیشتر شده است.

فکر می‌کنید چه اشکالاتی به مراسم مذهبی وارد است؟
من سنی بودم و بعد شیعه شدم و به همین دلیل با برخی انتقادات آنها آشنایی دارم. مردمان قسمت‌های سنی‌نشین‌ می‌گفتند، چرا شیعیان، منزلت امامان معصوم (ع) را این‌قدر بیش از پیامبر (ص) بالا می‌برند، در حالی که این‌طور نبود؛ ما شیعه‌ها زندگی آنان را تعریف می‌کنیم، چون سال‌ها امامان (ع) مظلوم واقع شده بودند؛ در حالی که سنی‌ها احساس می‌کنند، با این کار پیامبر(ص) تضعیف می‌شود. به عقیدة من همة شخصیت‌های دینی جایگاه خودشان را دارند؛ یعنی پیامبر (ص) جای خودش و امامان معصوم (ع) هم جای خودشان را دارند. به نظر من هیچ‌کدام برتر از دیگری نیستند؛ چون همة آنها از جانب خدا برای هدایت ما تعیین شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما