کد مطلب : ۲۵۹۹۲
گفت و گو با حاج ابوذر بیوکافی/بخش اول
قدم اول در مداحی ، خودسازی است
او را می توان از رویش های نسل جدید عرصه ستایشگری اهل بیت(ع) به حساب آورد. نسل جوانی که معتقد است هیئت باید در خط مقدم دفاع از آرمان انقلاب و تشیع ناب باشد و هیئتی که سیاسی نباشد مورد سوء استفاده دشمن قرار می گیرد. حاج ابوذر بیوکافی این روزها بیشتر وقتش را برای جوانان هیئتی خطه سبز گیلان صرف می کند و معتقد است هیئت می تواند سنگری مستحکم در برابر فضای تبلیغاتی مسموم دشمن باشد.
گفت و گوی عقیق با این مداح جوان را بخوانید:
*به عنوان مقدمه مختصری از خودتان و شروع کارتان با هیئت ثارالله بگویید . این که ابوذر بیوکافی ساکنِ قم چطور از گیلان سردرآورده است؟
بنده سال ۸۱ تا ۸۴ در دانشگاه آزاد کرج مشغول به تحصیل بودم و همان زمان بستری فراهم شد تا جسته و گریخته در محافل و جلسات خانگی مداحی کنم. اصالتا گیلانی هستم و پدر و مادرم سالهاست که ساکن شهرستان رشت هستند؛ به امر مادرم سال۸۴ برگشتم و توفیق شد با همکاری دوستان انقلابی و متدّین، هیأت ثارلله را راه بیندازیم. البته همان طور که به امر مادرم به شهرستان رشت نقل مکان کردم، هجرتم به شهر قم هم به امر مادر و تأکید پدرم بود و خوشبختانه بیش از ۵ سال است در شهر کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س) نفس میکشم.
*سوالی دارم در خصوص تفاوتها و شباهت های مجالس و هیئت های مذهبی دیروز و امروز . شما که نوجوان هیئتی دیروز هستید فکر می کنید هیئت های دهه ۶۰ و ۷۰ با امروز جامعه چه تفاوت ها و شباهت هایی دارند؟
به نظرم آن موقع ها هیئتها بیشتر به دنبال کیفیت بودند تا کمیت؛ یعنی هیئتیها بیشتر با اخلاص، معنویت، تواضع، داشتن ادب، ادای فریضه ، نماز شب و احترام به والدین بسیار مأنوس بودند و امروز غافل از اینکه کمیّت با کیفیت و تعمیق معنویت حاصل میشود.
**هیئتهای انقلابی را به مسجدمحوری میشناسند
آن روزها، جان جلسات مذهبی ما دعا و روضه بود. به واقع دعای کمیل و زیارت عاشورا رونق داشت و به همین دلیل اکثر جلسات هیئت در مساجد برگزار میشد. اصلاً برچسب اصلی هیئت انقلابی، مسجد محور بودن است.
**چشمگیر بودن رویش ها و موفقیت جوانان امروز در میدان ستیز تبلیغاتی
یکی از نقاط مشترک هیئتهای دیروز و امروز تکلیفمداری و تأثیر مستقیم بر ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی است . بحمدالله این مهم روز به روز تقویت میشود. به گونه ای که تنها عده محدودی هستند که به پیروزی جریان حق و شکست باطل اعتقاد ندارند و حتی به مراتب اعتقاد دارم رویش ها در نسل جدید چشمگیرتر است.
حقیقتاً میدان ستیز دشمن و ایجاد هجمههای سنگین تبلیغاتی آلوده علیه اسلام و مکتب شیعه بسیار گسترده طراحی شده اما اگر نگوییم گرایشات اعتقادی انقلابی جوانان امروز بیشتر از گذشته نیست کمتر هم نیست. این موفقیت را مدیون همین منبر و هیئتهای مذهبی هستیم.
* کدام دوران را دوست دارید؛ هیئت های دیروز یا امروز؟
خب! مسلماً دوران گذشته پراز خاطرات شیرین است و بسیاری از بزرگان را به یادم میآورد که جای خالیشان ضایعهای دردناک و آن حال و هوا و صفای معنوی دوران نوجوانی را برایم تداعی میکند.
*رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال خود با مداحان بر تعمیق بخشی معارف اسلامی در هیئتهای مذهبی کشور تاکید کردند. سوال این است که شما به عنوان مداحی که در حوزه خود تاثیر گذار هم هستید چه برنامهای را به طور خاص و ویژه برای جوانان شرکت کننده در جلسه خود دارید؟
سربازی در راه ولایت ایجاب میکند از فرمایشات و توصیههای مقام معظم رهبری غافل نشویم و برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نکنیم . تعمیق بخشی سخنی نیست که حضرت آقا امسال آن را بیان کرده باشند بلکه مطالبهای است که سالهاست ایشان مطرح میکنند. برای تحقق نگاه و نظر حضرت آقا دو نکته اساسی وجود دارد که بنده نیز در این راستا اقداماتی انجام دادهام: اول تربیت و دوم آموزش.
**مداح ما باید با تربیت، خودسازی کند
یکی از مشکلاتی که امروز در مداحی به چشم میخورد، عدم تربیت مناسب برخی از هیئتیها و ذاکران ماست. منظور از فعالیت تربیتی، کاری است که عارف و اسوه اخلاقی همچون آیت الله قاضی در حق شاگردانش انجام داده است. مصداق بارز آن حاج علی انسانی و حاج منصور ارضی دو بزرگ مداحی ما هستند که پای درس بزرگان و علما تربیت شدند و خودسازی کردند. اگر این خودسازی انجام شود مقدمهای است بر ایجاد آموزش؛ حقیقتاً راه نجات بشریت فقط خودسازی و تربیت در سه حوزه عقلی، قلبی و جسمی است.
*مداح ما چه نقشی را میتواند در راستای بصیرتافزایی مردم ایفا کند؟ شما به عنوان یک مداح مومن و انقلابی در این راستا چه قدمهایی برداشتهاید؟
برای دانستن نقش مداح در معرفتافزایی و بصیرتافزایی مردم باید به تأثیر مداحی در شکلگیری انقلاب اسلامی و سقوط حکومت فاسق پهلوی، موفقیت تبلیغ حرکت مقدس رزمندگان ما در جنگ ۸ ساله و همچنین دفاع از حریم ولایت در روز ۹ دی توجه داشته باشیم. حتی اگر کسی گذرا از کنار این همه تأثیر بگذرد هم ریشه کنشها، واکنشها و تقویت گرایشات مذهبی مردم را در مداحی پیدا میکند که به واقع این ابزار مهم تبلیغ اسلام ناب محمدی امروز به یکی از پایههای بسیار جدی تحولات اجتماعی و مذهبی ما تبدیل شده است.
*خودتان چه گام هایی در این زمینه برداشتید؟
اولا سعی کردم مداحِ اعتقاداتم باشم؛ اعتقاد مذهبی و انقلابی.. یعنی به عبارت بهتر در کنار روضههای اهلبیت با ابزار شعر، روشنگری کردم چه در زمان فتنه که بنابر وظیفه باید در دفاع ولایت و رهبری، ستایشگری میکردم و چه بعد از آن در حفظ انسجام و وحدت میان شیعه و سنی، جنگ با صهیونیستم و توافق نکردن با ستمگران نغمهسرایی کردم.
**روضههایی از جنس اشک سیاسی
حتی سعی کردیم روضههایی که میخوانیم پیامی را مخابره کند. مثلاً ماجرای شهادت حضرت مسلم بن عقیل را با ربط به موضوع ولایت فقیه و نایب امام، تبیین کردیم؛ همان اشک سیاسی که حضرت امام(ره) بر آن تأکید کردند. به نظرم در جامعه امروز دیگر مداحی صرف عاشقانه و حالی جواب نمیدهد، . بحمدلله مردم هم با این روشها ارتباط برقرار نمیکنند. امروز مداحی براساس علم و اعتقاد، بسیار تأثیرگذار و جهان شمول خواهد بود.
*موضوعی که در این یکی دو سال محل بحث و تبادل نظر در هیئت ها هم شد موضوع برهنه شدن در عزاداری هاست. به طوری که رهبر انقلاب در دیدار امسال با مداحان مشخصا نظر خود را بیان کردند. درباره این موضوع در هیئت ثارالله (ع) چه اقدامی کردید؟
به نظرم این موضوع جلوی یک اشتباه قشری و سطحی را گرفت. ما الحمدلله از سال ۸۴ طرح سینه زنی با رعایت شئونات اسلامی در هیئت ثارلله اجرا کردیم. معتقدم اگر کسی ذائقه و نوع نگاه حضرت آقا را بداند در اجرای بهتر این طرح، پیشگام خواهد بود. آن روزی که برخی بر طبل مخالفت خود کوبیدند و روش گذشتگان را در پیش گرفتند و اعلام کردند ما در هیئت خودمان برهنه سینه میزنیم! شاید نمیدانستند با این رویکرد به جای ترویج شیعه در سطح بین الملل، وهن ایجاد میکنند.
**هیئتها باید در خدمت ترویج مکتب شیعه باشند
اگر در تمام تصمیمات با نگاه عمیق و آینده نگر عمل شود هیئتها در خدمت ترویج مکتب شیعه قرار می گیرند نه گسترشدهنده امیال و هوسهای نفسانی افراد؛ حرف اینجاست که باید حسینی بود و نه هیئتی! یکی از شاخصههای حسینی بودن استقرار حکومت حق است. متأسفانه در این راستا برای بعضی حاشیه از متن مهمتر است، مثلاً به قمه زنی، هروله، شور و برهنه شدن بیش از وجود و برکات امام حسین(ع) اهمیت میدهند.
**مداح و سینهزن باید به پررنگ شدن متن هیئت کمک کنند
به دنبال این هستیم که راه، تفکر و مرام امام حسین(ع) را به روش درست و اصولی عالمگیر کنیم؛ تفکر معرفتی حضرت اباعبدالله(ع) شاخصههایی همچون مقابله با ظلم و منکر، پیشرو در خانوادهگرایی، اهل دعا بودن و از همه مهمتر استقرار حکومت حق را داراست. از مداح تا سینهزن هیئت باید این نگاه را داشته باشند تا همان متن مجالس مذهبی پررنگ شود.
**ذاکر با بصیرت خودش را به شعر و سبک جدید متکی نمیکند
ولی متأسفانه گاهی سینهزنی و برهنهشدن مهمتر میشود؛ از طرفی مداحانی هم داریم که اصلاً به این اصول واقف نیستند و فقط به شعر و سبک جدید اهمیت میدهند. در حقیقت با این شاخصها نمیتوان تمام قد به آنها گفت "ذاکر با بصیرت امام حسین(ع)".
*درباره همین موضوع برخی ها معتقد بودند اگر با لباس سینه بزنیم پس معنای "یا لیتنی کنا معک" چه میشود؟
یا لیتنا کنّا معک بارها در این عالم معنا شده است. جابر وقتی این روایت را از پیامبر نقل میکند که ای کاش من هم بودم؛ کجا بودی؟ کربلا؟ در رکاب چه کسی بودی؟ در رکاب امام معصوم؟ آیا فقط در رکاب و همراه امام بودن کافی است که ثواب شهدای کربلا را ببری؟ طبق کلام امام حسین(ع)؛ خیر. پس چه؟ باید در رکاب امام معصوم، مطیع و ذوب در او باشی تا در صف شهدای کربلا قرار بگیرید. مصادیق آن در تاریخ اهل بیت(ع) زیاد است و امروز شهدای ما مصداق بارز آن هستند.
**پویایی مکتب شیعه در رعایت اقتضائات زمان نهفته است
وقتی که جنگی رخ بدهد برهنه شدن به چه کار میآید؟ وقتی به ناموس شیعه تجاوز بشود تا صبح سینهبزنیم و صلوات هم بفرستیم فایدهای ندارد. الان میتوانیم با صلوات و سینهزنی جلوی جنایات داعش را بگیریم؟ شهدای عاشورا در شب نبرد حق علیه باطل مناجات کردند اما در روز عاشورا هریک به اندازه لشکری سلحشوری کردند. به واقع مکتب شیعه به خاطر رعایت اقتضائات زمان پویا مانده است.
*یک عدهای هم از آن ور بام افتادند و دچار افراط شدند که اگر کسی در هیئت برهنه شد، ضد ولایت فقیه است. نظر شما چیست؟
ضد ولایت یعنی کسی که ولایت را چه از حیث نظری و عملی قبول نداشته باشد و بر علیه آن لشکرکشی کند. در واقع هرکسی در جمع حسینیها باشد ولایت را قبول دارد؛ زیرا حضرت مهدی(عج) میفرمایند که برخی از شیعیان ما هستند با تکیه بر ولایت ما گناه میکنند اینها ولایت را قبول دارند اما کاهلند و نمیدانند ولایت چه میخواهد و اصلاً ولایتمداری چه اصولی دارد؟!
**محبت اهل بیت و جاذبه امام معصوم(ع) با محکوم کردن به ضدولایت، منافات دارد
این که برخی میگویند اگر کسی در هیئت برهنه شود ضد ولایت فقیه است با منطق جذب حداکثری محبت اهل بیت(ع) و حول محور امام معصوم(علیهم السلام) منافات دارد؛ دستگاه نورانی امام حسین(ع) آنقدر جذابیت دارد که بهترین روش را برای جذب آن انتخاب میکنیم اما نه با هر وسیلهای!
ادامه دارد...
گفت و گوی عقیق با این مداح جوان را بخوانید:
*به عنوان مقدمه مختصری از خودتان و شروع کارتان با هیئت ثارالله بگویید . این که ابوذر بیوکافی ساکنِ قم چطور از گیلان سردرآورده است؟
بنده سال ۸۱ تا ۸۴ در دانشگاه آزاد کرج مشغول به تحصیل بودم و همان زمان بستری فراهم شد تا جسته و گریخته در محافل و جلسات خانگی مداحی کنم. اصالتا گیلانی هستم و پدر و مادرم سالهاست که ساکن شهرستان رشت هستند؛ به امر مادرم سال۸۴ برگشتم و توفیق شد با همکاری دوستان انقلابی و متدّین، هیأت ثارلله را راه بیندازیم. البته همان طور که به امر مادرم به شهرستان رشت نقل مکان کردم، هجرتم به شهر قم هم به امر مادر و تأکید پدرم بود و خوشبختانه بیش از ۵ سال است در شهر کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س) نفس میکشم.
*سوالی دارم در خصوص تفاوتها و شباهت های مجالس و هیئت های مذهبی دیروز و امروز . شما که نوجوان هیئتی دیروز هستید فکر می کنید هیئت های دهه ۶۰ و ۷۰ با امروز جامعه چه تفاوت ها و شباهت هایی دارند؟
به نظرم آن موقع ها هیئتها بیشتر به دنبال کیفیت بودند تا کمیت؛ یعنی هیئتیها بیشتر با اخلاص، معنویت، تواضع، داشتن ادب، ادای فریضه ، نماز شب و احترام به والدین بسیار مأنوس بودند و امروز غافل از اینکه کمیّت با کیفیت و تعمیق معنویت حاصل میشود.
**هیئتهای انقلابی را به مسجدمحوری میشناسند
آن روزها، جان جلسات مذهبی ما دعا و روضه بود. به واقع دعای کمیل و زیارت عاشورا رونق داشت و به همین دلیل اکثر جلسات هیئت در مساجد برگزار میشد. اصلاً برچسب اصلی هیئت انقلابی، مسجد محور بودن است.
**چشمگیر بودن رویش ها و موفقیت جوانان امروز در میدان ستیز تبلیغاتی
یکی از نقاط مشترک هیئتهای دیروز و امروز تکلیفمداری و تأثیر مستقیم بر ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی است . بحمدالله این مهم روز به روز تقویت میشود. به گونه ای که تنها عده محدودی هستند که به پیروزی جریان حق و شکست باطل اعتقاد ندارند و حتی به مراتب اعتقاد دارم رویش ها در نسل جدید چشمگیرتر است.
حقیقتاً میدان ستیز دشمن و ایجاد هجمههای سنگین تبلیغاتی آلوده علیه اسلام و مکتب شیعه بسیار گسترده طراحی شده اما اگر نگوییم گرایشات اعتقادی انقلابی جوانان امروز بیشتر از گذشته نیست کمتر هم نیست. این موفقیت را مدیون همین منبر و هیئتهای مذهبی هستیم.
* کدام دوران را دوست دارید؛ هیئت های دیروز یا امروز؟
خب! مسلماً دوران گذشته پراز خاطرات شیرین است و بسیاری از بزرگان را به یادم میآورد که جای خالیشان ضایعهای دردناک و آن حال و هوا و صفای معنوی دوران نوجوانی را برایم تداعی میکند.
*رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال خود با مداحان بر تعمیق بخشی معارف اسلامی در هیئتهای مذهبی کشور تاکید کردند. سوال این است که شما به عنوان مداحی که در حوزه خود تاثیر گذار هم هستید چه برنامهای را به طور خاص و ویژه برای جوانان شرکت کننده در جلسه خود دارید؟
سربازی در راه ولایت ایجاب میکند از فرمایشات و توصیههای مقام معظم رهبری غافل نشویم و برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نکنیم . تعمیق بخشی سخنی نیست که حضرت آقا امسال آن را بیان کرده باشند بلکه مطالبهای است که سالهاست ایشان مطرح میکنند. برای تحقق نگاه و نظر حضرت آقا دو نکته اساسی وجود دارد که بنده نیز در این راستا اقداماتی انجام دادهام: اول تربیت و دوم آموزش.
**مداح ما باید با تربیت، خودسازی کند
یکی از مشکلاتی که امروز در مداحی به چشم میخورد، عدم تربیت مناسب برخی از هیئتیها و ذاکران ماست. منظور از فعالیت تربیتی، کاری است که عارف و اسوه اخلاقی همچون آیت الله قاضی در حق شاگردانش انجام داده است. مصداق بارز آن حاج علی انسانی و حاج منصور ارضی دو بزرگ مداحی ما هستند که پای درس بزرگان و علما تربیت شدند و خودسازی کردند. اگر این خودسازی انجام شود مقدمهای است بر ایجاد آموزش؛ حقیقتاً راه نجات بشریت فقط خودسازی و تربیت در سه حوزه عقلی، قلبی و جسمی است.
*مداح ما چه نقشی را میتواند در راستای بصیرتافزایی مردم ایفا کند؟ شما به عنوان یک مداح مومن و انقلابی در این راستا چه قدمهایی برداشتهاید؟
برای دانستن نقش مداح در معرفتافزایی و بصیرتافزایی مردم باید به تأثیر مداحی در شکلگیری انقلاب اسلامی و سقوط حکومت فاسق پهلوی، موفقیت تبلیغ حرکت مقدس رزمندگان ما در جنگ ۸ ساله و همچنین دفاع از حریم ولایت در روز ۹ دی توجه داشته باشیم. حتی اگر کسی گذرا از کنار این همه تأثیر بگذرد هم ریشه کنشها، واکنشها و تقویت گرایشات مذهبی مردم را در مداحی پیدا میکند که به واقع این ابزار مهم تبلیغ اسلام ناب محمدی امروز به یکی از پایههای بسیار جدی تحولات اجتماعی و مذهبی ما تبدیل شده است.
*خودتان چه گام هایی در این زمینه برداشتید؟
اولا سعی کردم مداحِ اعتقاداتم باشم؛ اعتقاد مذهبی و انقلابی.. یعنی به عبارت بهتر در کنار روضههای اهلبیت با ابزار شعر، روشنگری کردم چه در زمان فتنه که بنابر وظیفه باید در دفاع ولایت و رهبری، ستایشگری میکردم و چه بعد از آن در حفظ انسجام و وحدت میان شیعه و سنی، جنگ با صهیونیستم و توافق نکردن با ستمگران نغمهسرایی کردم.
**روضههایی از جنس اشک سیاسی
حتی سعی کردیم روضههایی که میخوانیم پیامی را مخابره کند. مثلاً ماجرای شهادت حضرت مسلم بن عقیل را با ربط به موضوع ولایت فقیه و نایب امام، تبیین کردیم؛ همان اشک سیاسی که حضرت امام(ره) بر آن تأکید کردند. به نظرم در جامعه امروز دیگر مداحی صرف عاشقانه و حالی جواب نمیدهد، . بحمدلله مردم هم با این روشها ارتباط برقرار نمیکنند. امروز مداحی براساس علم و اعتقاد، بسیار تأثیرگذار و جهان شمول خواهد بود.
*موضوعی که در این یکی دو سال محل بحث و تبادل نظر در هیئت ها هم شد موضوع برهنه شدن در عزاداری هاست. به طوری که رهبر انقلاب در دیدار امسال با مداحان مشخصا نظر خود را بیان کردند. درباره این موضوع در هیئت ثارالله (ع) چه اقدامی کردید؟
به نظرم این موضوع جلوی یک اشتباه قشری و سطحی را گرفت. ما الحمدلله از سال ۸۴ طرح سینه زنی با رعایت شئونات اسلامی در هیئت ثارلله اجرا کردیم. معتقدم اگر کسی ذائقه و نوع نگاه حضرت آقا را بداند در اجرای بهتر این طرح، پیشگام خواهد بود. آن روزی که برخی بر طبل مخالفت خود کوبیدند و روش گذشتگان را در پیش گرفتند و اعلام کردند ما در هیئت خودمان برهنه سینه میزنیم! شاید نمیدانستند با این رویکرد به جای ترویج شیعه در سطح بین الملل، وهن ایجاد میکنند.
**هیئتها باید در خدمت ترویج مکتب شیعه باشند
اگر در تمام تصمیمات با نگاه عمیق و آینده نگر عمل شود هیئتها در خدمت ترویج مکتب شیعه قرار می گیرند نه گسترشدهنده امیال و هوسهای نفسانی افراد؛ حرف اینجاست که باید حسینی بود و نه هیئتی! یکی از شاخصههای حسینی بودن استقرار حکومت حق است. متأسفانه در این راستا برای بعضی حاشیه از متن مهمتر است، مثلاً به قمه زنی، هروله، شور و برهنه شدن بیش از وجود و برکات امام حسین(ع) اهمیت میدهند.
**مداح و سینهزن باید به پررنگ شدن متن هیئت کمک کنند
به دنبال این هستیم که راه، تفکر و مرام امام حسین(ع) را به روش درست و اصولی عالمگیر کنیم؛ تفکر معرفتی حضرت اباعبدالله(ع) شاخصههایی همچون مقابله با ظلم و منکر، پیشرو در خانوادهگرایی، اهل دعا بودن و از همه مهمتر استقرار حکومت حق را داراست. از مداح تا سینهزن هیئت باید این نگاه را داشته باشند تا همان متن مجالس مذهبی پررنگ شود.
**ذاکر با بصیرت خودش را به شعر و سبک جدید متکی نمیکند
ولی متأسفانه گاهی سینهزنی و برهنهشدن مهمتر میشود؛ از طرفی مداحانی هم داریم که اصلاً به این اصول واقف نیستند و فقط به شعر و سبک جدید اهمیت میدهند. در حقیقت با این شاخصها نمیتوان تمام قد به آنها گفت "ذاکر با بصیرت امام حسین(ع)".
*درباره همین موضوع برخی ها معتقد بودند اگر با لباس سینه بزنیم پس معنای "یا لیتنی کنا معک" چه میشود؟
یا لیتنا کنّا معک بارها در این عالم معنا شده است. جابر وقتی این روایت را از پیامبر نقل میکند که ای کاش من هم بودم؛ کجا بودی؟ کربلا؟ در رکاب چه کسی بودی؟ در رکاب امام معصوم؟ آیا فقط در رکاب و همراه امام بودن کافی است که ثواب شهدای کربلا را ببری؟ طبق کلام امام حسین(ع)؛ خیر. پس چه؟ باید در رکاب امام معصوم، مطیع و ذوب در او باشی تا در صف شهدای کربلا قرار بگیرید. مصادیق آن در تاریخ اهل بیت(ع) زیاد است و امروز شهدای ما مصداق بارز آن هستند.
**پویایی مکتب شیعه در رعایت اقتضائات زمان نهفته است
وقتی که جنگی رخ بدهد برهنه شدن به چه کار میآید؟ وقتی به ناموس شیعه تجاوز بشود تا صبح سینهبزنیم و صلوات هم بفرستیم فایدهای ندارد. الان میتوانیم با صلوات و سینهزنی جلوی جنایات داعش را بگیریم؟ شهدای عاشورا در شب نبرد حق علیه باطل مناجات کردند اما در روز عاشورا هریک به اندازه لشکری سلحشوری کردند. به واقع مکتب شیعه به خاطر رعایت اقتضائات زمان پویا مانده است.
*یک عدهای هم از آن ور بام افتادند و دچار افراط شدند که اگر کسی در هیئت برهنه شد، ضد ولایت فقیه است. نظر شما چیست؟
ضد ولایت یعنی کسی که ولایت را چه از حیث نظری و عملی قبول نداشته باشد و بر علیه آن لشکرکشی کند. در واقع هرکسی در جمع حسینیها باشد ولایت را قبول دارد؛ زیرا حضرت مهدی(عج) میفرمایند که برخی از شیعیان ما هستند با تکیه بر ولایت ما گناه میکنند اینها ولایت را قبول دارند اما کاهلند و نمیدانند ولایت چه میخواهد و اصلاً ولایتمداری چه اصولی دارد؟!
**محبت اهل بیت و جاذبه امام معصوم(ع) با محکوم کردن به ضدولایت، منافات دارد
این که برخی میگویند اگر کسی در هیئت برهنه شود ضد ولایت فقیه است با منطق جذب حداکثری محبت اهل بیت(ع) و حول محور امام معصوم(علیهم السلام) منافات دارد؛ دستگاه نورانی امام حسین(ع) آنقدر جذابیت دارد که بهترین روش را برای جذب آن انتخاب میکنیم اما نه با هر وسیلهای!
ادامه دارد...