کد مطلب : ۲۶۰۷۸
انتقاد از مداحانی که جنگ های مذهبی را تقویت می کنند
او را می توان از رویش های نسل جدید عرصه ستایشگری اهل بیت(ع) به حساب آورد. نسل جوانی که معتقد است هیئت باید در خط مقدم دفاع از آرمان انقلاب و تشیع ناب باشد و هیئتی که سیاسی نباشد مورد سوء استفاده دشمن قرار می گیرد. حاج ابوذر بیوکافی این روزها بیشتر وقتش را برای جوانان هیئتی خطه سبز گیلان صرف می کند و معتقد است هیئت می تواند سنگری مستحکم در برابر فضای تبلیغاتی مسموم دشمن باشد.
بخش اول گفت و گو با این مداح جوان را خواندید در ادامه بخش پایانی این گفت و گو منتشر می شود:
*رهبرمعظم انقلاب چند سالی است در خصوص تشیع انگلیسی هشدار می دهند همان طور که حضرت امام هم نسبت به اسلام آمریکایی موضع داشتند. به نظرمی رسد بستر این جریان انحرافی(تشیع انگلیسی) در هیأتهای مذهبی است. یکی از مداحان معروف و شاخص اخیراً در مصاحبه ای گفته "به من پیشنهاد دادند اگر نام شهدا و عکس حضرت آقا را از هیئت بردارم و به جای آن تبلیغ این جریان را داشته باشم، آن وقت به لحاظ مالی تأمین خواهم شد". شما فضا را به چه صورت می بینید؟ چطور می شود مقابل این جریانات ایستاد و از اشاعه و گستره آن جلوگیری کرد؛ آیا تاکنون این جریان سراغ شما هم آمده اند؟
به نظر من اگر مبانی و شاخصههای شیعه علوی و حسینی مشخص باشد و اهل منبر هیئتی ها خاصه جوانان را از اهداف و رویکردهای شوم شیعه انگلیسی و آمریکایی مطلع کنیم، هیچ کدام از هیئتها، مداحان و اهل منبریها از فرقه جدیدی که انگلیسیها مروّج آن هستند، پیروی نخواهد کرد؛ و لو اینکه مرجع تقلید باشد.
**شیعه باید نمازش هم تیری به قلب دشمن باشد
سکولار بودن شاخص اصلی شیعه انگلیسی است؛ یعنی دین ربطی به سیاست ندارد و در واقع آن نوع عزاداری است که هیچ خطری برای آن ظالم و کافر نداشته باشد! این بیتفاوتی و بیحاصلی با سیره امام معصوم و یاران مورد تأیید اهل بیت(ع) متفاوت است. چرا که در تاریخ بارها افرادی بودهاند که بر اقامه نماز اول وقت و روزههای مستحبی تأکید داشتند اما مورد لعن اهل بیت(ع) قرار گرفتند. مصداق بارز آن عمر بن سعد که برای پول و فرمانداری ری با امام حسین(ع) وارد جنگ شد. نمونه امروزی آن تأمین مشکلات مالی هیئت که به منظور دست برداشتن از حق و حقیقت انجام میشود.
*این جریان مخالفین خود را متهم به تقیه می کنند و می گویند شما روی اصول خود پافشاری نمی کنید.
اینطور نیست ، اتفاقاً به روز بودن مکتب شیعه ایجاب میکند پرشور وارد میدان شویم؛ خلط مبحث نشود. اگر نگاهی به رجزهای روز عاشورا، خطبه تأثیرگذار حضرت زینب کبری(س) و خطبههای حضرت علی(ع) داشته باشیم به این نتیجه می رسیم امروز شیعه به خاطر اعتقادات به روز و ظلم ستیز مورد هجمه طاغوتیان است، آیا سزاست به خاطر تأمین مشکلات مالی هیئت و منافع شخصی برخلاف این سیره مبیّن عمل کنیم؟
**باید علیدوستی و ولایتمداری را از ابوذر یاد بگیریم
روزی محضر امیرالمومنین(ع) از ابوذرغفاری حرفی به میان آمد حضرت بسیار برای ابوذر گریه کردند؛ از حضرت سوال کردند چرا گریه میکنید، حضرت فرمودند: «روزی طرفداران خلیفه سوم آمدند از ابوذر در خانهاش بیعت بگیرند. چند کیسه پول آوردند و جلوی ابوذر گذاشتند، ابوذر خیلی ناراحت شد و گفت: "شما دو توهین به من کردید؛ اول اینکه فکر کردید من علی(ع) فروشم و دوم اینکه بی انصافها قیمت علی(ع) این قدر کم است؟ سپس آنها را از خانهاش بیرون کرد". مولا گریستند و فرمودند: بهخدایی که جان علی در دستش است، ابوذر و اهل و عیالش سه شب بود چیزی برای خوردن در خانه نداشتند و او سخت به این پول نیاز داشت اما با اعتقاداتش معامله نکرد. این شاخصه ابوذر غفاری حجت بر ماست؛ با وجود این ولایتمداریها و علمداران چطور میتوانیم خلاف این سیره عمل کنیم و داعیه پیروی از ولایت را داشته باشیم.
**دست این دشمنی که در مقابل جنایات داعش و آل سعود سکوت میکند، رو شده است
بحمدالله با فرمایشات اندیشمندانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب، بصیرت بخش عمده ای از کشور را فراگرفته و اگر قافله ای از این روش بهره نبرده اند متأسفانه به برخی از استان ها برمیگردد که زمینه انحراف و زاویه نسبت به انقلاب را دارند. این مهم باید با روشنگری و درایت هیئتیها از بین برود. البته دشمن ما هم مغلوب شده و دیگر مستمعی ندارد که برای او از اهداف شومش بگوید! زیرا بسیاری فهمیدند وقتی کسی برای قمه بیانیه می دهد و ادعا دارد که شیعه حقیقی است اما در قبال کشته شدن شیعیان یمن، عراق و سوریه تحت جنایات داعش و آل سعود سکوت میکند، منحرف است و اصلاً در مکتب امیرالمومنین(ع) چنین مرام و مسلکی پذیرفتنی نیست.
*این جریانات بیشتر دنبال چه اهدافی هستند؟
همان کاری که معاویه انجام میداد امروز مفتیهای وهابی در دستور کار خود قرار دادهاند. دشمنان ما به این نتیجه رسیدهاند که باید از درون به ما ضربه بزنند و اعتقادات ما را مورد تحریف قرار دهند. برای رسیدن به این هدف تظاهر به اسلامگرایی و در باطن مرام انگلیسی دارند. همچون گذشته که برخی روایت جعل میکردند و شریح قاضی میشدند امروز هم بعضی اعلام مرجعیت شیعه میکنند تا ارزشها تحریف شوند!
خوشبختانه امروز انقلاب اسلامی و مکتب فکری امام راحل روز به روز رشد پیدا کرده است و توانسته با تکیه بر رهنمودهای ولایت فقیه، خط و مشی شیعه حقیقی را به نمایش بگذارد، تحقق این آرمان، موجبات جذب ملتها و سقوط دولتهای معاند را فراهم آورده است. از این رو، کفار از قدرت ما میترسند و با حربه تحریف ارزشها، مقابل ما ایستادهاند.
*چرا سراغ هیئتها می روند؟
برای اینکه هیئت تنها پدیده اجتماعی است که با تمام لایههای جامعه ارتباط عاطفی و اعتقادی دارد. آنها فهمیدند مردم ما عاشق اهل بیتند و با مجالس عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مأنوس هستند و حتی حاضرند جانشان را بدهند و این اعتقادات زیبایشان پابرجا باشد. اما باید مواظب ضربه آنها از درون باشیم.
*شما به عنوان یک مبلغ فرهنگی که با جوانان زیادی سر و کار دارید فکر می کنید چطور میتوان با تبلیغات تشیع انگلیسی مبارزه کرد و جوانان را از این دام خطرناک نجات داد؟
برای نجات بعضی که دچار غفلت و گرفتار جذب به این فرقههای ضالّه شدهاند باید با استفاده از همه ابزارها، روشنگری کنیم. بهترین روش هم برای روشنگری قیاس مصادیق شیعه علوی و شیعه انگلیسی براساس استناد به آیات و روایات است.
* برخی میگویند مداح را چه به مداخله در مسائل سیاسی و اخبار روز جامعه؟ در مجموع فکر میکنید یک هیئت اصیل و انقلابی و هیئت جدای از سیاست چه تفاوتهایی با هم داشته باشند؟
حضرت امام(ره) در صحیفه نور اینگونه فرمودهاند: «ولله تمام اسلام سیاسی است، اسلام را بد معرفی کردند». بزرگترین شاخص هیئت انقلابی این است که نسبت به جریان باطل چه موضعی را از خودش نشان میدهد. البته این برخورد نباید حزبی و جناحی باشد. باید مواضع، فراجناحی و حول محور ولایت، تعریف شود. هیئت انقلابی هیئتی در خدمت مبانی انقلاب، ولایت و رهبری است و نسبت به مسائل اجتماعی هم غیرتمند است و منفعل عمل نمیکند.
* شاید این حرف ها به خطار موضع گیری برخی مداحان در موضوعات مختلف سیاسی است؟
مداح اگر معتقد به مبانی فکری امام راحل و مقام معظم رهبری باشد و همچنین بر سیره امام حسین(ع) معرفت داشته باشد اهل موضعگیری خواهد بود و مانند هر مسلمانی به تکلیف خود عمل میکند. البته عرض کردم منظور مواضع جناحی و حزبی نیست؛ زبان باید به حق و حقیقت بچرخد. اگر به تکلیف عمل کردیم و اگر ادله شرعی داریم هجمهها کاربردی نخواهد داشت. به واقع ما مامور به تکلیف هستیم.
* شما هم از جمله مداحان فعال در عرصه اجتماعات مدافعان حرم و گردهماییهای حمایت از مردم مظلوم جهان اسلام هستید. ضرورت برگزاری چنین تجمعاتی را چقدر می دانید؟
به نظرم این برنامه اگر عمیقتر ساخته و پرداخته شود مقدمهای است بر آمادهسازی شیعه برای مبارزه با کافران و ظالمان! البته با نگاه شبکهای و توجه به بعد بینالمللی، میتوان به دلباختگان و عاشقان حق و حقیقت، سمت و سو داد و تحت پوشش این هدف، دورههای آموزشی مبانی شیعه را برپا کرد.
* حضرت آقا در خصوص برگزاری مجالس برائت، فرمایشات راهگشایی داشتهاند؛ شما فکر نمیکنید عدم تبعیت برخی از مداحان ما به انسجام و وحدت جهان اسلام ضربه میزند؟ باید چه رویکردی در این راستا دنبال شود؟
با توجه به فضای رسانهای امروز، کمعقلی است که فکر کنیم بعضی از مجالس و نوع مداحیها به کینهتوزی و عمیقتر شدن فاصلهها و تقویت جنگ مذهبی نینجامد. هنوز شاهد هستیم که برخی از کلیپها در مناطق زندگی اهل سنت دست به دست میشود و به واسطه برخی از نگرشهای افراطی این متظاهران به مکتب تشیع، چه خونهایی که به ناحق ریخته میشود. در واقع این افراد ناخواسته نقش سرباز و مزدور دشمن یا بندگان نفس و شهرت را ایفا میکنند. بنده معتقدم در این راستا میبایست نهادهای نظارتی و قانونی به تکلیفشان عمل کنند؛ چرا که این جمع محدود به توصیههای بزرگان مداحی هیچ توجهی ندارند.
* در یک جمله نظرتان را در باره این اسامی بگویید:
*حاج منصور ارضی: مناجات و روضه حضرت رقیه(س) با نفس گرم حاجی!
*استاد علی انسانی: عاشق حضرت زهرا(س) و استاد تبیین شعر.
*حاج علی قربانی: مداح باسواد، باصفا و هیئتی دهه ۶۰.
*حاج سعید حدادیان: خیلی از نکات را از ایشان یاد گرفتم؛ یادگار مداحی جنگ.
*مرحوم سیدجواد ذاکر: خدا رحمتش کند.
*حاج سیدمجید بنی فاطمه: صدایی ملیح، توانمند و دوست داشتنی.
*حاج مهدی سلحشور: خیلی چیزها را از ایشان یاد گرفتم.
*حاج احمد واعظی: نظر کرده اهل بیت.
*حاج عبدالرضا هلالی: مؤدب.
*حاج میثم مطیعی: دوست خوب، باسواد و انقلابی.
*حاج امیر عباسی: مخلص، متواضع و سبکساز.
*سرلشکر قاسم سلیمانی: مالک اشتر امام خامنهای و مایه افتخار تمام جوانان غیور ایران زمین.
بخش اول گفت و گو با این مداح جوان را خواندید در ادامه بخش پایانی این گفت و گو منتشر می شود:
*رهبرمعظم انقلاب چند سالی است در خصوص تشیع انگلیسی هشدار می دهند همان طور که حضرت امام هم نسبت به اسلام آمریکایی موضع داشتند. به نظرمی رسد بستر این جریان انحرافی(تشیع انگلیسی) در هیأتهای مذهبی است. یکی از مداحان معروف و شاخص اخیراً در مصاحبه ای گفته "به من پیشنهاد دادند اگر نام شهدا و عکس حضرت آقا را از هیئت بردارم و به جای آن تبلیغ این جریان را داشته باشم، آن وقت به لحاظ مالی تأمین خواهم شد". شما فضا را به چه صورت می بینید؟ چطور می شود مقابل این جریانات ایستاد و از اشاعه و گستره آن جلوگیری کرد؛ آیا تاکنون این جریان سراغ شما هم آمده اند؟
به نظر من اگر مبانی و شاخصههای شیعه علوی و حسینی مشخص باشد و اهل منبر هیئتی ها خاصه جوانان را از اهداف و رویکردهای شوم شیعه انگلیسی و آمریکایی مطلع کنیم، هیچ کدام از هیئتها، مداحان و اهل منبریها از فرقه جدیدی که انگلیسیها مروّج آن هستند، پیروی نخواهد کرد؛ و لو اینکه مرجع تقلید باشد.
**شیعه باید نمازش هم تیری به قلب دشمن باشد
سکولار بودن شاخص اصلی شیعه انگلیسی است؛ یعنی دین ربطی به سیاست ندارد و در واقع آن نوع عزاداری است که هیچ خطری برای آن ظالم و کافر نداشته باشد! این بیتفاوتی و بیحاصلی با سیره امام معصوم و یاران مورد تأیید اهل بیت(ع) متفاوت است. چرا که در تاریخ بارها افرادی بودهاند که بر اقامه نماز اول وقت و روزههای مستحبی تأکید داشتند اما مورد لعن اهل بیت(ع) قرار گرفتند. مصداق بارز آن عمر بن سعد که برای پول و فرمانداری ری با امام حسین(ع) وارد جنگ شد. نمونه امروزی آن تأمین مشکلات مالی هیئت که به منظور دست برداشتن از حق و حقیقت انجام میشود.
*این جریان مخالفین خود را متهم به تقیه می کنند و می گویند شما روی اصول خود پافشاری نمی کنید.
اینطور نیست ، اتفاقاً به روز بودن مکتب شیعه ایجاب میکند پرشور وارد میدان شویم؛ خلط مبحث نشود. اگر نگاهی به رجزهای روز عاشورا، خطبه تأثیرگذار حضرت زینب کبری(س) و خطبههای حضرت علی(ع) داشته باشیم به این نتیجه می رسیم امروز شیعه به خاطر اعتقادات به روز و ظلم ستیز مورد هجمه طاغوتیان است، آیا سزاست به خاطر تأمین مشکلات مالی هیئت و منافع شخصی برخلاف این سیره مبیّن عمل کنیم؟
**باید علیدوستی و ولایتمداری را از ابوذر یاد بگیریم
روزی محضر امیرالمومنین(ع) از ابوذرغفاری حرفی به میان آمد حضرت بسیار برای ابوذر گریه کردند؛ از حضرت سوال کردند چرا گریه میکنید، حضرت فرمودند: «روزی طرفداران خلیفه سوم آمدند از ابوذر در خانهاش بیعت بگیرند. چند کیسه پول آوردند و جلوی ابوذر گذاشتند، ابوذر خیلی ناراحت شد و گفت: "شما دو توهین به من کردید؛ اول اینکه فکر کردید من علی(ع) فروشم و دوم اینکه بی انصافها قیمت علی(ع) این قدر کم است؟ سپس آنها را از خانهاش بیرون کرد". مولا گریستند و فرمودند: بهخدایی که جان علی در دستش است، ابوذر و اهل و عیالش سه شب بود چیزی برای خوردن در خانه نداشتند و او سخت به این پول نیاز داشت اما با اعتقاداتش معامله نکرد. این شاخصه ابوذر غفاری حجت بر ماست؛ با وجود این ولایتمداریها و علمداران چطور میتوانیم خلاف این سیره عمل کنیم و داعیه پیروی از ولایت را داشته باشیم.
**دست این دشمنی که در مقابل جنایات داعش و آل سعود سکوت میکند، رو شده است
بحمدالله با فرمایشات اندیشمندانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب، بصیرت بخش عمده ای از کشور را فراگرفته و اگر قافله ای از این روش بهره نبرده اند متأسفانه به برخی از استان ها برمیگردد که زمینه انحراف و زاویه نسبت به انقلاب را دارند. این مهم باید با روشنگری و درایت هیئتیها از بین برود. البته دشمن ما هم مغلوب شده و دیگر مستمعی ندارد که برای او از اهداف شومش بگوید! زیرا بسیاری فهمیدند وقتی کسی برای قمه بیانیه می دهد و ادعا دارد که شیعه حقیقی است اما در قبال کشته شدن شیعیان یمن، عراق و سوریه تحت جنایات داعش و آل سعود سکوت میکند، منحرف است و اصلاً در مکتب امیرالمومنین(ع) چنین مرام و مسلکی پذیرفتنی نیست.
*این جریانات بیشتر دنبال چه اهدافی هستند؟
همان کاری که معاویه انجام میداد امروز مفتیهای وهابی در دستور کار خود قرار دادهاند. دشمنان ما به این نتیجه رسیدهاند که باید از درون به ما ضربه بزنند و اعتقادات ما را مورد تحریف قرار دهند. برای رسیدن به این هدف تظاهر به اسلامگرایی و در باطن مرام انگلیسی دارند. همچون گذشته که برخی روایت جعل میکردند و شریح قاضی میشدند امروز هم بعضی اعلام مرجعیت شیعه میکنند تا ارزشها تحریف شوند!
خوشبختانه امروز انقلاب اسلامی و مکتب فکری امام راحل روز به روز رشد پیدا کرده است و توانسته با تکیه بر رهنمودهای ولایت فقیه، خط و مشی شیعه حقیقی را به نمایش بگذارد، تحقق این آرمان، موجبات جذب ملتها و سقوط دولتهای معاند را فراهم آورده است. از این رو، کفار از قدرت ما میترسند و با حربه تحریف ارزشها، مقابل ما ایستادهاند.
*چرا سراغ هیئتها می روند؟
برای اینکه هیئت تنها پدیده اجتماعی است که با تمام لایههای جامعه ارتباط عاطفی و اعتقادی دارد. آنها فهمیدند مردم ما عاشق اهل بیتند و با مجالس عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مأنوس هستند و حتی حاضرند جانشان را بدهند و این اعتقادات زیبایشان پابرجا باشد. اما باید مواظب ضربه آنها از درون باشیم.
*شما به عنوان یک مبلغ فرهنگی که با جوانان زیادی سر و کار دارید فکر می کنید چطور میتوان با تبلیغات تشیع انگلیسی مبارزه کرد و جوانان را از این دام خطرناک نجات داد؟
برای نجات بعضی که دچار غفلت و گرفتار جذب به این فرقههای ضالّه شدهاند باید با استفاده از همه ابزارها، روشنگری کنیم. بهترین روش هم برای روشنگری قیاس مصادیق شیعه علوی و شیعه انگلیسی براساس استناد به آیات و روایات است.
* برخی میگویند مداح را چه به مداخله در مسائل سیاسی و اخبار روز جامعه؟ در مجموع فکر میکنید یک هیئت اصیل و انقلابی و هیئت جدای از سیاست چه تفاوتهایی با هم داشته باشند؟
حضرت امام(ره) در صحیفه نور اینگونه فرمودهاند: «ولله تمام اسلام سیاسی است، اسلام را بد معرفی کردند». بزرگترین شاخص هیئت انقلابی این است که نسبت به جریان باطل چه موضعی را از خودش نشان میدهد. البته این برخورد نباید حزبی و جناحی باشد. باید مواضع، فراجناحی و حول محور ولایت، تعریف شود. هیئت انقلابی هیئتی در خدمت مبانی انقلاب، ولایت و رهبری است و نسبت به مسائل اجتماعی هم غیرتمند است و منفعل عمل نمیکند.
* شاید این حرف ها به خطار موضع گیری برخی مداحان در موضوعات مختلف سیاسی است؟
مداح اگر معتقد به مبانی فکری امام راحل و مقام معظم رهبری باشد و همچنین بر سیره امام حسین(ع) معرفت داشته باشد اهل موضعگیری خواهد بود و مانند هر مسلمانی به تکلیف خود عمل میکند. البته عرض کردم منظور مواضع جناحی و حزبی نیست؛ زبان باید به حق و حقیقت بچرخد. اگر به تکلیف عمل کردیم و اگر ادله شرعی داریم هجمهها کاربردی نخواهد داشت. به واقع ما مامور به تکلیف هستیم.
* شما هم از جمله مداحان فعال در عرصه اجتماعات مدافعان حرم و گردهماییهای حمایت از مردم مظلوم جهان اسلام هستید. ضرورت برگزاری چنین تجمعاتی را چقدر می دانید؟
به نظرم این برنامه اگر عمیقتر ساخته و پرداخته شود مقدمهای است بر آمادهسازی شیعه برای مبارزه با کافران و ظالمان! البته با نگاه شبکهای و توجه به بعد بینالمللی، میتوان به دلباختگان و عاشقان حق و حقیقت، سمت و سو داد و تحت پوشش این هدف، دورههای آموزشی مبانی شیعه را برپا کرد.
* حضرت آقا در خصوص برگزاری مجالس برائت، فرمایشات راهگشایی داشتهاند؛ شما فکر نمیکنید عدم تبعیت برخی از مداحان ما به انسجام و وحدت جهان اسلام ضربه میزند؟ باید چه رویکردی در این راستا دنبال شود؟
با توجه به فضای رسانهای امروز، کمعقلی است که فکر کنیم بعضی از مجالس و نوع مداحیها به کینهتوزی و عمیقتر شدن فاصلهها و تقویت جنگ مذهبی نینجامد. هنوز شاهد هستیم که برخی از کلیپها در مناطق زندگی اهل سنت دست به دست میشود و به واسطه برخی از نگرشهای افراطی این متظاهران به مکتب تشیع، چه خونهایی که به ناحق ریخته میشود. در واقع این افراد ناخواسته نقش سرباز و مزدور دشمن یا بندگان نفس و شهرت را ایفا میکنند. بنده معتقدم در این راستا میبایست نهادهای نظارتی و قانونی به تکلیفشان عمل کنند؛ چرا که این جمع محدود به توصیههای بزرگان مداحی هیچ توجهی ندارند.
* در یک جمله نظرتان را در باره این اسامی بگویید:
*حاج منصور ارضی: مناجات و روضه حضرت رقیه(س) با نفس گرم حاجی!
*استاد علی انسانی: عاشق حضرت زهرا(س) و استاد تبیین شعر.
*حاج علی قربانی: مداح باسواد، باصفا و هیئتی دهه ۶۰.
*حاج سعید حدادیان: خیلی از نکات را از ایشان یاد گرفتم؛ یادگار مداحی جنگ.
*مرحوم سیدجواد ذاکر: خدا رحمتش کند.
*حاج سیدمجید بنی فاطمه: صدایی ملیح، توانمند و دوست داشتنی.
*حاج مهدی سلحشور: خیلی چیزها را از ایشان یاد گرفتم.
*حاج احمد واعظی: نظر کرده اهل بیت.
*حاج عبدالرضا هلالی: مؤدب.
*حاج میثم مطیعی: دوست خوب، باسواد و انقلابی.
*حاج امیر عباسی: مخلص، متواضع و سبکساز.
*سرلشکر قاسم سلیمانی: مالک اشتر امام خامنهای و مایه افتخار تمام جوانان غیور ایران زمین.
مرجع : عقیق