سنگری گفت: مداح باید به جایی برسد که قدرت اجتهاد در شناخت مقاتل داشته باشد و مقاتل را دقیقا پالایش و انتخاب کند و اگر به این مرحله نرسیده است باید دست در دست کسی داشته باشد که حتما در زمینه مقاتل اجتهاد کرده و به شناخت کافی رسیده است.
وقتی میگوییم دانشگاه مداحی، در ذهنمان چیزی مشابه به همین دانشکدهها و دانشگاههایی که هست شکل میگیرد. من فکر میکنم که دانشکده و دانشگاه و یا هر اسم دیگری که روی آن بگذاریم در تقسیمبندی کلی جزو نظام آموزشی جدید میشود که با نظام آموزشی قدیم که از مصادیق آن مداحی سنتی و نهاد ذاکری سنتی بوده تفاوتهایی دارد. توجه به ...
اگر روند تأسیس دانشگاه منطقی و درست پیگیری شود خوب است؛ اما اگر صرفاً یک دانشگاهی تأسیس شود و فقط در حد یک اسم باشد که عدهای در آن شرکت میکنند، گروهی باتعهد و عدهای بدون تعهد، عدهای نیز برای گرفتن مدرک مداحی، ضرورتی ندارد. البته پیگیری روند تأسیس دانشگاه مداحی بهشکل معقول و منطقی، محال نیست؛ هرچند که آسان نیز نیست....
در یک نگاه کلی جمعبندی آنچه دوستان مطرح کردند نشان میدهد پنج نفر از مجموعة دوستانمان با تأسیس دانشگاه مداحی کاملاً مخالف هستند. پنج نفر از دوستان نیز مخالف مشروط هستند؛ دو نفر از ایشان تأکید چندانی بر بودن چیزی با عنوان دانشکده و دانشگاه ندارند؛ بنابراین تعداد مخالفان نزدیک به 10 نفر شد و هفت نفر دیگر از دوستان موافق ...
مديرمركز مطالعات راهبردي خيمه از تاسيس دانشكده عاشوراپژوهي خبر داد و گفت: موضوعات و مباحث اين دانشكده، تحت عنوان يك موسسه آموزش عالي توسط مركز مطالعات راهبردي خيمه پيگيري شده است.
در رشته عاشوراپژوهی همه ابعاد معرفتی و آفاق فکری فرهنگ عاشورا بايد واکاوی شود و ساحتهای مختلف آن بی هيچ تعصب و تنگنظری در قالب رشتههای گوناگون به بحث نهاده شود.
دانشجوی اين گرايش دانشگاهی بايد بتواند درباره همه مسائل مربوط به عاشورا، از نظرگاه تاريخی، اجتماعی، سياسی، فرهنگی، دينی، جهانی، بيناديانی، عصری و نيز همه وابستههای نظری و عملی آن تحقيق و پژوهش كند و نظريه علمی داشته باشد.
محمد اسماعیل عبداللهی استاد سطح یک حوزه علمیه مشهد و از عاشوراپژوهان و مولفان این حوزه، ابعاد آسیبهای وارده به عزاداری عاشورا را، آسیب در بعد اندیشه و مبانی فکری، آسیب در بعد گفتار و نوشتار و آسیب در بعد رفتار عنوان کرد.
علی اکبر نوایی استاد حوزه و دانشگاه آسیبهای وارده به عاشوراپژوهی و تبلیغ در این عرصه را، به آسیب در تعامل مردم با عاشورا، تعامل خطیبان با عاشورا، تعامل پژوهشگران با عاشورا، تعامل تعزیهگردانان با عاشورا و تعامل مداحان با عاشورا تقسیم کرد.
سید مجید ظهیری، مدرس حوزه و دانشگاه، ضمن تعریف مفهوم عاشوراپژوهی و تخصصهای لازم برای این رشته، از راهاندازی رشته دانشگاهی تحت عنوان عاشوراشناسی، استقبال کرد.