تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۱۱
۰
کد مطلب : ۴۸۲۶

نمايش دغدغه‌های تعزيه‌خوانان

نمايش دغدغه‌های تعزيه‌خوانان
به گزارش خیمه، مرشد محسن ميرزاعلي جوان‌ترين نقال و پرده‌خواني‎ ‎است كه اين روزها در مجموعه تئاترشهر به اجراي برنامه مي‌پردازد؛ او كه از‎ ‎نوادگان تعزيه‌خوانان تكيه دولت است، درباره داشتن گروه ثابت براي اجراي برنامه‎ ‎مي‌گويد: «خوشبختانه گروه ثابتي‎ ‎با نام حضرت رقيه(س) داريم و از اين بابت مشكلي نيست؛ اما در كل، تعزيه ايران دچار‎ ‎مشكل عدم ساماندهي و حمايت است. امروز هم به همت چند نفر از دوستان تئاتري است كه‎ ‎كاري براي اعضاي اين گروه‌ها انجام مي‌شود.» ‎

وی يكي از راه‌هاي رهايي از مشكلات فعلي‎ ‎گروه‌هاي تعزيه را، استفاده از تمام تعزيه‌خوانان دانست. ‎

محسن ميرزاعلي توضيح مي‌دهد: «مشكل زماني حل مي‌شود‎ ‎كه همه سرگرم كار باشند و كارها بايد به طور عادلانه ميان همه تقسيم شود؛ هر يك از ‎تعزيه‌خوان‌ها هنر خاص خود را دارد كه بايد از آن بهره‌مند شويم، نبايد روابط را‎ ‎جايگزين ضوابط كرد.»

اين مرشد 25ساله كه همراه پدرش مرشد‎ ‎ابوالحسن ميرزاعلي كار مي‌كند، ادامه مي‌دهد: «تعزيه‌خوان دو نياز اصلي دارد، حق‎ ‎خودش را به طور عادلانه دريافت كند و امكان بروز و ظهور هنرش را داشته باشد.» ‎

اصالت تعزيه را از بين برده‌اند‎ ‎
اما پدر اين هنرمند، مرشد ابوالحسن ميرزاعلي كه از‎ جمله نوادگان تعزيه‌خوانان تكيه دولت است، می گوید: «تعزيه‌خواني كار دائمي‎ ‎نيست، بلكه هر زمان كاري داشته باشند با عده بخصوصي همكاري مي‌كنند.» ‎

او كه پنج شش سالي است، تعزيه‌خواني را كنار‎ ‎گذاشته، می افزاید: «به دليل مشكلات شخصي ديگر توان كار كردن را نداشتم و تنها در ماه‎ ‎محرم تعزيه‌خواني مي‌كنم؛ تعزيه‌خوانان سختي بسيار كشيده‌اند، متاسفانه يكي دو‏‎ ‎نفر هستند كه اصالت تعزيه را از بين برده‌اند و رسم آن را بر هم زده‌اند.» ‎

این هنرمند به رونق تعزيه در گذشته اشاره و مطرح‎ ‎مي‌كند: «قديم‌ها مردم سرگرمي نداشتند و وسايل ارتباط جمعي نبود؛  علاوه براين،‎ ‎اعتقادات مردم خيلي محكم‌تر بود، ما شاهد بوديم كه فرد كوري شفا گرفت، اما الان‏‎ ‎آداب تعزيه از بين رفته است.» ‎

مرشد ميرزا علي درباره راه‌اندازي انجمن تعزيه مي‌گويد: «30 سال است كه مي‌گويند، اين انجمن راه‌اندازي مي‌شود اما هيچ‏‎ ‎اتفاقي نمي‌افتد و من از اين انجمن دست كشيده‌ام؛ عده‌اي جوان را همه كاره كرده‌اند‎ ‎و كاري به قديمي‌ها ندارند. ما هم گروه قديمي خود را داريم و براي اهل محل برنامه‎ ‎اجرا مي‌كنيم.» ‎

این هنرمند ادامه می دهد: «قديم‌ها اجراي تعزيه در‎ ‎امامزاده داوود حال و هوايي داشت، اما امروز ديگر اين‌گونه نيست؛ ما احترام اين كار‎ ‎را داريم و الان هم كه من تعزيه نمي‌خوانم يك طبقه خانه‌مان را براي وسايل تعزيه‎ ‎گذاشته‌ام؛ الان بعضي از گروه‌ها در تعزيه جاز مي‌زنند! در حالي كه تعزيه آهنگ‌هاي‎ ‎خاصي دارد؛ ما همان آهنگ‌هاي 50 سال پيش را مي‌زنيم. عده‌اي كارشناس شده‌اند در‎ ‎صورتي كه به جز يكي دو نفر كسي نمي‌داند تعزيه چيست؟!»

كم‌توجهي به پيشكسوتان
مرشد محمد احدي ديگر تعزيه‌خوان پيشكسوت هم با‎ ‎اشاره به مشكلات تعزيه مي‌گويد: «ديگر تعزيه نمي‌خوانم چون گروهي ندارم؛ الان‎ ‎پرده‌خواني مي‌كنم چون پرده‌خواني هم نوعي تعزيه است.»

‎او هم مانند ديگر هنرمندان قديمي از‎ ‎كم‌توجهي به‎ ‎پيشكسوتان دلگير است و ادامه می دهد:«قديم‌ها كوچكي و بزرگي را رعايت مي‌كردند، اما الان‎ ‎براي عده‌اي دوغ و دوشاب يكي شده است؛ پنج شش سال است كه تعزيه بدون صاحب رها شده‎ ‎است؛ هركسي ساز خود را مي‌زند. ميان گروه‌ها تفرقه‌ افتاده است؛ اصالت تعزيه از بين‎ ‎رفته و آهنگ‌ها و شعرها را تغيير مي‌دهند.» ‎

مرشد احدي مي‌گويد: «تعزيه‌خوان‎ ‎و خواننده خوب زياد داريم، اما تعزيه صاحب ندارد؛ در گذشته كسي نمي‌توانست لباس‎ ‎ديگري را بپوشد، اما الان هنرمندان ديگر به حق خود قانع نيستند؛ علاوه بر اين عده‌اي‎ ‎تعزيه‌دان هستند كه با تعزيه‌خوان تفاوت بسيار دارد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما