تاریخ انتشار
شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۴۷
۰
کد مطلب : ۱۲۱۲۱

گنبد مطهر امامزاده جمال(ع) قم بازسازی شد

گنبد مطهر امامزاده جمال(ع) قم بازسازی شد
 ابوالفضل خداداد بیان کرد که طرح سازه اين گنبد امامزاده جمال(ع) برگرفته از طرح گنبد حرم امام رضا(ع) است كه با مساحت ۳۶۰ متر مربع بازسازی شد.

 برای بازسازی اين گنبد از كاشی‌های نره با طرح «معقلی مداخله پركار» استفاده شده كه در آن اسما‌الله با چهار رنگ زرد، سفيد، لاجوردی و فيروزه‌ای به كار رفته است.

 ارتفاع ساق اين گنبد ۷ متر بوده كه در آن از دو كتيبه قرآنی استفاده شده است.

خداداد با اشاره به كاشی‌های كتيبه به كار گرفته شده در اين گنبد گفت: «كاشی‌های كتبيه گنبد مطهر امامزاده جمال(ع) هفت رنگ خشتی بوده كه در آن سوره اعلی مزين شده است.»

در زير آن كتيبه، كتيبه‌ای ديگر نصب شده كه با طراحی بسيار زيبايی در كنار هم قرار گرفته است.

 در زير اين كتبيه نيز قاب‌های آجری به صورت چاركه‌بندی استفاده شده و داخل آنها را نيز كاشی‌های نره معقلی ريز به ابعاد ۳*۳ سانتی‌متر در برگرفته است.

 در بالای گنبد نيز «شينگ» نصب شده كه برگرفته از گنبد مطهر حرم امام حسين(ع) بوده، كه ارتفاع آن نيز دو متراست.

 مدت زمان اجرای بازسازی گنبد مطهر امامزاده جمال(ع) شش ماه بوده كه با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ ميليون ريال به اتمام رسيده كه از اعتبارات استانی بوده است.

 طرح جامع آستان مقدس اين امامزاده در حال اجرا بوده كه در چهار فاز تعريف شده است.

رئيس اداره فنی و عمران اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم با بيان اينكه فاز اول اين پروژه در دست پيگيری است افزود: «برای فاز اول اين پروژه ۸۰۰ ميليون تومان اعتبار در نظر گرفته شده كه تا پايان سال مال ۸۸ به اتمام می‌رسد.»

ديگر فازهای طرح جامع آستان مقدس امامزاده جمال(ع) نيز در حدود ۵ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه در صورت تخصيص آن ظرف مدت پنج سال به اتمام مي‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما