کد مطلب : ۱۲۲۲۰
در سوگواره همسفران آفتاب پیشنهاد شد:
ایجاد کتابخانه فرهنگ سوگواری در ایران
وی همچنین به موسیقی روضهخوانی اشاره کرد که بزرگترین آنها تاج نیشابوری و ضیاءالذاکرین است.
عسگری افزود:«تعزیه یکی از هنرهایی است که در میراث فرهنگی ما به ثبت رسیده است و باید بدانیم که هر یک از مجالس تعزیه بر اساس یکی از دستگاههای موسیقی قرار داده شده است و یک اپرای مذهبی است. مثلا تعزیه مسلم در دستگاه ماهور و تعزیه حضرت علی اکبر در چهارگاه انجام میشود.»
وی اظهار کرد که موسیقی رشادت، موسیقی رزمی و موسیقی عرفانی از دیگر دستهبندیهای موسیقی مذهبی است.
در ادامه این برنامه، هوشنگ جاوید،از پژوهشگران عرصه موسیقی آیینی در سخنرانی خود درباره سوگواری در فرهنگ مردم ایران گفت:«برای نگرش درست به موسیقی ایران موظفیم موسیقی دینی و مذهبی را تفکیک کنیم و شاخههای ان را خوب بشناسیم.»
وی با تفکیک موسیقی دینی و مذهبی گفت که موسیقی مذهبی به حدی گسترده است که شاید در ذهن نگنجد.
جاوید همچنین با دسته بندی سوگوار به سوگواری ملی، سوگواری قومی-طایفهای و سایر انواع سوگواریها گفت:«وقتی به تاریخچه نوحهگری نگاه میکنیم، متوچه خواهیم شد که فرهنگ سوگواری در دورههای مختلف تغییر کرده است.»
وی ادامه داد:«مرثیه با ادوات موسیقی پیش از اسلام به وجود آمده است و ما در فرهنگ کهن ایرانی حتی شاهد مرثیه برای حیوانات هم بودهایم و باربد اولین کسی بوده است که این کار را به وسیله چنگ انجام میداده است.»
جاوید با اشاره به تعریف موسیقی مذهبی در کتب تاریخی گفت:«در این کتابها برای نوحهگر جایگاه مولفی قائل شدهاند و این نشان از اهمیت و عظمت این مساله دارد.»
وی ابراز امیدواری کرد که بزرگترین کتابخانه فرهنگ سوگواری در ایران را داشته باشیم.
در این مراسم، گروه موسیقی مذهبی یالرود نور و گروه موسیقی مذهبی سامان به اجرای برنامه پرداختند.
گروه موسیقی مذهبی سامان از استان چهارمحال و بختیاری به اجرای مراسم سینهزنی و چاق چاقو و کلبزنی به همراه نوحهخوانی جهانبخش کردیزاده پرداخت.
در پایان این برنامه از هوشنگ جاوید، حاتم عسگری، بهروز وجدانی و سید محمدرضا بلادی تجلیل به عمل آمد.