تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۲۶۲۷

انتقاد برخی مراجع از مسایل حج و حجاج

انتقاد برخی مراجع از مسایل حج و حجاج
جامعه: حضرات آیات صافی گلپایگانی‌، نوری همدانی‌، جوادی آملی و مـوسوی اردبیلی در دیدارهـای روز سه‌شنبه رئیس سازمان حج و زیارت با آنها از برخی مسایل مربوط به حج و حجاج انتقاد کردند.

آیت الله صـافی گلپایگانی بـا بیـان اینکه هـر جـا شیعه مشهد و مقامی دارد مـا بـایـد حضور فعـال داشته باشیم افزود: عربستان چه اجازه بدهد و چه اجازه ندهد باید به حج بـرویم و حضور ما همیشه باید در حج احساس شود‌.

آیت الله صافی گلپایگانی حج را عرصه ابراز موجودیت مسلمانان نامید و گفت : حضور در مکه و مدینه و دیگر مشاهد مقدسه نشانه پایبندی به دین‌، مذهب و اعتقادات ماست و شیعیان باید دراین باره اهتمام ویژه داشته باشند‌.

وی بر حفظ رفتار و ظواهر شرعی و اسلامی حجاج و زایران تاکید کرد و افزود‌: برخوردها‌، عملکردها و پوشش ایرانیان از جمله الزامات دینی ما در این سفر معنوی به شمار می‌رود و باید بیان‌کننده جایگاه رفیع شیعه و اهل بیت(ع) باشد‌.

آیت الله نوری همدانی هم در دیـدار لیالی از بـدرفتاری مـأموران عربستانی با حجـاج ایرانی به شدت انتقاد کرد و گفت: ۲ سال قبل که سفر عمره مشرف شده بودم بارها شُرطه‌های مکه و مدینه با خود من نیز بدرفتاری کردند.

وی به سیطره وهابیت در مکه و مدینه اشاره و تصریح کرد: در برابر آنها باید هوشیارانه عمل کرد‌.

آیت الله جوادی آملی نیز از مسئولان سازمان حج و زیارت خواست سیاست بازی را با موضوع حج مخلوط نکنند بلکه تلاش کنند حج را بر سیاست حاکم سازند‌.

وی بـا اشـاره بـه تفاوت‌هـای اقـامه حج و حج‌گـذاری تصریح کـرد‌: اگر اسلام راستین‌، مـردم‌سالاری دینی و استقلال را بدون دعوا و درگیری به گوش جهانیان برسانیم حج اقامه می‌شود‌.

آیت الله جوادی آملی از محرومیت هزاران ایرانی از سفر حج تمتع امسال انتقاد کرد وگفت نباید با بهانه‌های واهی مردم را از این سفر معنوی محروم کرد‌.

آیت الله جواد آملی اقامه حج را رساندن پیام اسلام دانست و افزود‌: اگر صدای اسلام از کنار کعبه بلند شود‌، جهانی خواهد شد‌. آیت الله جوادی آملی اعزام دانشجویان به عمره را کاری مطلوب و بهترین عمره‌ها دانست‌.

آیت الله موسوی اردبیلی هم در این دیـدار بر برطرف شدن مشکلات حجـاج ایرانی تـاکید کـرد و گفت‌: عربستان نباید بی‌جا و بدون مورد خاص برای زایران ایرانی ایجاد دردسر کند‌.

لیالی‌، رییس سازمان حج و زیارت نیز دراین دیدارها با بیان گزارشی از نتایج دیدار هیات ایرانی با وزیر و مسوولان حج عربستان از توافق ۲ کشور برای اعزام ۹۷ هزار زایر ایرانی به حج تمتع و ۴۰۰ هزار نفر به عمره مفرده در امسال خبر داد و گفت‌: سفرهای عمره از ۱۷ اردیبهشت آغاز می‌شود‌.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما