تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۸
۰
کد مطلب : ۱۳۵۱۱

مقاصد مذهبی، مهم ترین مقاصد سفر در ایران است

مقاصد مذهبی، مهم ترین مقاصد سفر در ایران است
جامعه - خیمه: بقاع متبرکه و امام‌زاده ها تاثیری عمیق بر زندگی مردم ایران گذاشته‌اند. این تاثیر حتی در نام‌گذاری‌های مناطق و فرزندان اهالی نزدیک بقاع متبرکه هم آشکار است. تا آنجا که ما روستاها و محله‌ها و شهرهای زیادی داریم که با پیشوند و پسوند امام‌زاده، بابا، مشهد، تربت و ... نام گذاری شده‌اند.

هر روزه هزاران ایرانی اوقات خود را در امام‌زاده‌ها می گذرانند آنچنان‌که بنا به گفته سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه كشور سالانه ۱۰۰ میلیون ایرانی به زیارت بقاع متبرکه می‌روند.

خیمه به سراغ حجت الاسلام فخرالدین صابری دبیر ستاد ویژه بقاع متبرکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رفت تا با او درباره این بقاع متبرکه و اهداف و وظایف این ستاد در مورد بقاع و مشکلاتی که دراین رابطه وجود دارد به گفتگو بنشیند.

دبیر ستاد ویژه بقاع متبرکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور می‌گوید: مهم‌ترین مقاصد سفر در ایران، چه بین مردم و گردشگران بین‌المللی با هدف مذهبی صورت می‌گیرد.

فخر الدین صابری می‌افزاید که مراجعه به اماکن مذهبی از دو منظر صورت می‌گیرد. یکی موقعیت تاریخی و معماری و هنری امام‌زاده‌ها و دیگری احترام و تقدس فردی که در آن بقعه مدفون شده است.

صابری با بیان اینکه در بین کشورهای مسلمان ۴ کشور عربستان، عراق، ایران و سوریه گردشگران زیارتی را به خود جلب می‌کند گفت: در ایران حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) و شاه چراغ و شاه عبدالعظیم و دیگر امام‌زاده‌های ایران مقصد‌هایی است که گردشگران مذهبی ملی و بین المللی را به خود جذب می‌کند.

او اضافه می‌کند ضروریست تورهای گردشگری مذهبی در کشور راه اندازی شود و مسیرهای گردشگری مذهبی هم شناسایی شود تا زیر ساخت‌های مورد نیاز هم تامین شود و اعلام آمادگی می‌کند که سازمان میراث فرهنگی میِ‌تواند چنین تورهایی را راه اندازی کند.

صابری با اشاره به اینکه ستاد ویِژه بقاع متبرکه و اماکن زیارتی به منظور احیا و بازسازی و معرفی آثار مذهبی-تاریخی در کشورمان به وجود آمده است می‌گوید: مهم‌ترین وظیفه این ستاد ایجاد هماهنگی بین سازمان‌های مرتبط با بقاع متبرکه و ساماندهی و حفظ شعونات بقاع است.

او می‌گوید: در حال حاضر یکی از مهمترین مسایل مرتبط با بقاع متبرکه مساله فراهم نبودن امکانات زیارتی برای زایران است و اضافه می‌کند:«باید همایش مشترکی بین سازمان‌های متولی امر بقاع متبرکه مانند سازمان مساجد و سازمان اوقاف رگزار شود و در این همایش درباره مشکلات بقاع متبرکه آسیب شناسی صورت بگیرد و راهکارهایی هم برای این آسیب ها تعیین شود تا به واقع بتوان بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کرد.»

صابری با اشاره به اینکه بقاع متبرکه حتی برای اقامت چند ساعته هم فاقد امکانات هستند گفت: باید بخش خصوصی را ترغیب کرد که در این زمینه سرمایه گزاری کنند.

او اضافه می‌کند عدم وجود سرویس‌های بهداشتی در کنار بقاع متبرکه مساله مهم دیگری است؛ که باعث رنجش زایرانی می‌شود که مایلند با طهارت وارد بقاع متبرکه شوند.

صابری همچنین درباره توسعه حریم بقاع متبرکه توسط سازمان‌‌های دیگر که متولی بقاع هستند گفت: اگر ساختمان و بنایی در فهرست آثار ملی ثبت شده باشد، هیچ احدی حق جابجایی حتی یک خشت از آن بنا را هم ندارد و توسعه و یا تغییر بنا باید با نظارت سازمان میراث فرهنگی صورت گیرد.

در حال حاضر ۱۳۵۰ بنای مذهبی در فهرست آثار ملی ثبت شده است که در این بین ۱۰۰۰ امام زاده وجود دارد. صابری گفت: امام‌زاده‌های ثبت شده در میراث فرهنگی نسب‌شناسی شده‌اند و تابلوها و کتاب‌های نسب نامه آنها هم به زودی در امام‌زاده‌ها نسب و توزیع می‌شود.

حجت الاسلام صابری نسبت به قطع درختان در برخی از مناطق کشور به بهانه خرافه زدایی مخالفت کرد و گفت: قطع درختان پاک کردن صورت مساله است و در واقع باید با خرافات مبارزه فرهنگی کرد.

او ادامه داد در حال حاضر رسانه‌ها و ائمه جمعه و معتمدین محله‌ها می‌توانند مردم را روشن کنند که تقدیس غیر واقع از درختان نداشته باشند و با توجه به اینکه در اغلب خانواده‌ها جونان تحصیل کرده و دانشجو وجود دارد آنها هم به این خرافه‌زدایی کمک کند؛ اما ین درست نیست که یک درخت ۶۰۰ ساله را به بهانه خرافه‌زدایی قطع کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما