کد مطلب : ۱۳۸۴
تهیه کننده شبکه رادیویی جوان:
برنامه های روایی در حوزه عاشورا تاثیر گذارتر هستند
این تهیه کننده رادیو در ادامه افزود: اما با توجه به اينكه تلويزيون يك رسانه تصويری است و واقعه كربلا نيز، حادثهای بسيار عظيم و در عين حال حماسی و عرفانی است لذا بيان اين واقعه عظيم در قالب تصوير با دشواریهای بسياری مواجه است و نبايد انتظار داشت كه برنامهسازان با بضاعت كم بتوانند همه جزييات واقعه كربلا را در قالب تصوير به مخاطبان القا كنند ضمن اينكه من فكر میكنم برنامهسازان تلويزيونی نيز تا جايی كه در توان و بضاعتشان بوده به اين امر پرداختهاند و در مجموع میتوان عملكرد رسانه را چه در حوزه صدا و چه در حوزه سيما، خوب و قابل قبول عنوان كرد.
وی با معرفی فيلم سينمايی «روز واقعه» به عنوان تنها اثری كه توانسته تاكنون بهترين انعكاسدهنده اهداف و قيام اصلی عاشورا باشد، اظهار داشت: در برنامههای محرم امسال، تمام شبكههای راديويی بالاخص راديو جوان تلاش بسياری كرد تا در برنامههای خود به اهداف و پيام اصلی نهضت عاشورا و همچنين خطبههای امام حسين(ع) بپردازد و پيرو همين امر نيز در دهه اول محرم، برنامههای محتوايی خوبی همچون «سفيد مثل شب» و يا برنامه ويژه هفتم امام حسين(ع) كه مقارن با هفدهم ماه محرم میشد را روی آنتن شبكه راديويی جوان برد كه بسيار جامع و پرمحتوا بودند و هركدام از اين برنامهها به نوعی قصه كربلا را روايت میكردند.
اين تهيهكننده راديو در پاسخ به اين پرسش كه برای اينكه از توليد آثار سطحی هم در حوزه راديو هم در حوزه تلويزيون اجتناب شود و بيشتر شاهد توليد آثار محتوايی و عقلانی فاخری در زمينه عاشورا باشيم، چه راهكاری را پيشنهاد میكنيد، گفت: برای اين منظور، احتياج به افراد متخصص و با منطق در حوزههای مختلف برنامهسازی داريم كه هركدام بتواند به فراخور تخصص خود، واقعه كربلا را بيان كنند.
وی افزود: از آنجايیكه انقلاب اسلامی ايران، يك انقلاب محرمی بوده كه با تاسی از قيام سيدالشهدا(ع) به رهبری امام خمينی(ره) شكل گرفته و از طرفی همه مخاطبان رسانه نيز با مسائل عاطفی و احساسی واقعه جانگداز كربلا از دوران كودكی آشنا شدهاند لذا برنامهسازان میبايست بيشتر به توليد آثاری در زمينه عاشورا بپردازند كه بتوانند مخاطبان را با امام حسين(ع) و شخصيت والای ايشان و همچنين اهداف راستين قيام امام حسين(ع) و پيام عاشورا آشنا كنند.
گلبن گفت: نكته مهم اينجاست كه رسانه، برای بيان واقعه كربلا و اهداف و پيام نهضت عاشورا، نياز به رماننويس ندارد بلكه نياز اصلی رسانه، تاريخدان متخصص و مجرب است كه بتواند شخصيت سيدالشهدا(ع)، رسالت و هدف ايشان برای برپايی قيام عاشورا را به نحو احسن به مخاطبان حوزه داخل كشور و حوزه خارج از كشور بشناساند چراكه برخی از مخاطبان بويژه مخاطبان برونمرزی ما نياز به اين دارند كه از پايه با مفاهيم عاشورا و واقعه كربلا آشنا شوند و به نوعی در اين زمينه آموزش ببينند.
وی در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه نويسندگان راديو و متون راديويی، به چه ميزان میتوانند در امر برنامهسازی عاشورايی و انتقال مفاهيم اصلی نهضت عاشورا به مخاطبان موثر باشند، تصريح كرد: نكتهای كه در مورد نگارش متون راديويی چه در حوزه صدا چه در حوزه سيما میتوان ذكر كرد، اينكه نويسندگان راديو برای نگارش متون راديويی بايد با كار رسانهای و نحوه نگارش رسانهای آشنا باشند.
گلبن گفت: متاسفانه يكی از معضلات رسانه و بويژه راديو در حال حاضر، همين آشنا نبودن نويسندگان با نحوه نگارش رسانهای است چراكه ما در راديو نويسندگانی را داريم كه با سبك نگارش راديويی آشنا نيستند به عنوان نمونه ما روزنامهنگار خوب و مجرب بسيار داريم كه در حيطه كاری خود نيز بسيار موفق عمل میكنند اما همين روزنامهنگاران ممكن است نتوانند از عهده نگارش متون راديويی برای راديو بربيايند.
اين تهيهكننده راديو در پاسخ به اين پرسش كه برای برونرفت از اين معضل چه بايد كرد، توضيح داد: برای اين منظور راديو بايد يكسری نويسندگان را بر اساس استعدادهای مختلفشان در زمينههای مختلف، شناسايی، تفكيك و شاخهبندی كند و سپس به پرورش و آموزش آنها از پايه آن هم به صورت حرفهای و اصولی اقدام كند كاری كه متاسفانه در حال حاضر در راديو كمتر اتفاق میافتد.
گلبن با بيان اينكه در حال حاضر توجه به جنبههای مادی باعث شده كه ميزان كيفيت و كميت نگارش متون راديويی افت پيدا كند، به اين پرسش مبنی بر اينكه برای پرهيز از خرافهپردازی در برنامههای عاشورايی چه بايد كرد، گفت: راديو يك دانشگاه است و خوشبختانه افرادی كه در راديو فعاليت میكنند نيز، افرادی منطقی هستند لذا راديو هميشه تلاش كرده از توليد آثار اينچنينی اجتناب كرده و از پرداختن به خرافات در برنامههای عاشورايی ممانعت به عمل آورد.
وی در ادامه افزود: معالوصف برای از بين بردن خرافات در هر زمينهای علیالخصوص در برنامهسازیهای عاشورايی، بايد يك سرمايهگذاری فكری و فرهنگی اصولی در اين راستا صورت بگيرد و از طرفی برنامهسازان نيز بايد خرافه را به طور كامل در برنامههای خود كنار بگذارند نه اينكه با يك خرافه ديگر، خرافه پيشين را رد كنند.
بنا بر گزارش ایکنا، گلبن در پاسخ به اين پرسش كه به نظر شما كداميك از قالبهای برنامهسازی در زمينه انتقال پيام عاشورا به مخاطبان، میتواند از تاثيرگذاری بيشتر و كاربردیتری برخوردار باشد، عنوان كرد: از آنجايیكه ملت ايران، مردمی عاطفی و احساسی هستند و روايت قصه برای آنها بسيار ملموستر و دلنشينتر از ساير شيوهها است لذا فكر میكنم اگر برنامههای توليدی ما در حوزه عاشورا به سبك روايی باشند، میتوانند بسيار تاثيرگذارتر و موفقتر عمل كنند؛ حال اين سبك روايی، میتواند روايینمايشی باشد يا روايیموسيقايی كه مصداق بارز آن را در دهه محرم امسال با نام «لالايی عاشورا» شاهد بوديم كه در آن، واقعه كربلا از ابتدا تا انتها به نحو بسيار زيبا روايت میشد.