تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۰
۰
کد مطلب : ۱۳۹۶۱
مدیركل دفتر توسعه‌ گردشگری:

گردشگران عراقی نمی‌توانند انفرادی به ایران سفر كنند

گردشگران عراقی نمی‌توانند انفرادی به ایران سفر كنند
جامعه: مدیرکل دفتر توسعه‌ گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: گردشگران عراقی از این پس مانند ایرانی‌ها باید گروهی و توسط دفاتر خدمات مسافرتی به ایران سفر كنند.

محمدرضا پوینده اظهار كرد: در پنج سال گذشته، آمار ورود گردشگران خارجی از مرزهای خاكی كشورهای همسایه مانند تركیه، تركمنستان، آذربایجان و پاكستان رشد خوبی داشته كه گاهی این رشد در برخی مرزها بیش از ۱۰۰ درصد بوده است؛ اما آمار ورود از مرزهای عراق كه از طریق چهار استان كردستان، كرمانشاه، ایلام و خوزستان اتفاق می‌افتد، در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸، حدود ۱۸۰هزار نفر كاهش یافته است، در حالی كه بیش‌ترین سفرهای زمینی به ایران از طریق عراق اتفاق می‌افتد و این كشور، بازار مهمی برای ایران به‌شمار می‌آید.

وی ادامه داد: پیش از این حدود ۶۰۰هزار گردشگر عراقی در سال به ایران سفر می‌كردند. اكنون این تعداد به ۴۲۰هزار نفر رسیده كه دلیل كاهش این سفرها به شرایط روادید و وضع تعاملات فعالان گردشگری دو كشور مربوط است. معمولا در دیگر بازارها، لغو روادید اتفاق افتاده و آژانس‌ها با یكدیگر تبادل گردشگر دارند، ولی در عراق این اتفاق‌ها رخ نداده است.

پوینده اظهار كرد: سازمان حج و زیارت و به‌طور مشخص شركت شمسا (نماینده‌ انحصاری سازمان حج و زیارت در اعزام زائر به عتبات عالیات عراق) این بازار را برای اعزام زایران ایرانی انحصار كرده‌اند. در این چند سال نیز اعزام زایران ایرانی از طریق این سازمان و شمسا به عراق رشد چشم‌گیری داشته است.

وی گفت: البته سازمان حج و زیارت برای ورود گردشگر از عراق به ایران هیچ ادعا و شرح وظیفه‌ای ندارد. با این حال، تبادل گردشگر با عراق یك‌طرفه شده است و دفاتر خدمات گردشگری نمی‌توانند با آژانس‌های عراقی برای تبادل گردشگر قرارداد ببندند.

مدیرکل دفتر توسعه‌ گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: این شرایط موجب شده، عراقی‌ها انفرادی به ایران سفر كنند و معمولا هدف آن‌ها از این سفر، زیارت حرم امام رضا (ع) در مشهد است. با توجه به این شرایط، تصمیم گرفتیم موضوع سامان‌دهی گردشگران عراقی را مطرح كنیم و قرار شد، گردشگران عراقی مانند گردشگران ایرانی به‌صورت گروهی از طریق دفاتر خدمات مسافرتی به ایران سفر كنند.

او با بیان این‌كه اجرای این دستور الزام‌آور خواهد بود، افزود: امكان دارد در مواردی سفارت ایران در عراق به تشخیص خود و براساس شرایط خاص فرد درخواست‌كننده، روادید انفرادی نیز برای گردشگران عراقی صادر كند؛ اما از این پس، براساس مصوبه‌ی ستاد عالی هماهنگی امور زائران در وزارت كشور، قرار شد طبق طرح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تفاهمی میان دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی و عراقی برای راه‌اندازی سفرهای گروهی عراقی‌ها به ایران بسته شود و هر گردشگر عراقی كه برای سفر به ایران تمایل دارد، باید به این آژانس‌ها مراجعه كند.

پوینده گفت: این آژانس‌ها باید فهرستی از گردشگران خود تهیه كنند و به آژانس‌های ایرانی ارائه دهند. این فهرست در اختیار وزارت امور خارجه برای صدور روادید قرار می‌گیرد.

او درباره‌ این‌كه آیا سفارت ایران در عراق و وزارت سیاحه‌ی این كشور در جریان این طرح و مصوبه‌ی آن قرار دارند؟ بیان كرد: این مصوبه الزام‌آور است. البته قرار شد در كمیته‌ای تمام ضوابط و جزییات آن مشخص و در ستاد عالی هماهنگی امور زایران نهایی و مصوبه‌ آن ابلاغ شود كه پس از آن، لازم‌الاجرا می‌شود.

وی گفت: پس از ابلاغ این مصوبه، پلیس نباید به گردشگران انفرادی عراقی اجازه‌ ورود به ایران را بدهد. كنسولگری و سفارت ایران در عراق نیز برای افراد عادی و گردشگران نباید روادید انفرادی صادر كند.

پوینده تأكید كرد: با سامان‌دهی بازار عراق، دیگر مسأله‌ انحصار مطرح نیست و محدودیتی نیز در این بازار اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: در یكی دو هفته‌ آینده، كمیته‌ی فنی تشكیل می‌شود و تمام مصوبات آن به ستاد عالی هماهنگی امور زایران در وزارت كشور ارائه و پس از آن، این مصوبات به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ می‌شود.

مدیركل دفتر توسعه‌ گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان كرد: قصد داریم با سامان‌دهی این بازار، در اعزام گردشگر و زایر به عراق، میان دفاتر خدمات زیارتی و گردشگری رقابت ایجاد شود تا این سفرها با كیفیت بهتر و حفظ عزت و منافع ایرانی‌ها اتفاق افتد و سوء‌استفاده‌ها و دلالی‌ها در این بخش حذف شود.

پوینده اضافه كرد: قرار شد، وزارت كشور متولی این كار شود و ما هم در حال طراحی برنامه‌ی آن هستیم تا تمام دفاتر خدمات مسافرتی در این طرح حضور داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما