تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۸
۰
کد مطلب : ۱۵۰۰۴

همایش سوگواره شب شعر عاشورایی برگزار شد

همایش سوگواره شب شعر عاشورایی برگزار شد
فرهنگ - جلال بیطرفان: همایش سوگواره شب شعر عاشورایی در سالن همایش‌های بین الملی دفتر تبلیغات اسلامی با حضور مداحان و شاعران اهل‌بیت(ع) استان قم برگزار شد.

امام جمعه قم در همایش سوگواره شب شعر عاشورایی با اشاره به توجه مداحان به بیان سخنان پاک و مطهر گفت: در گفتن اشعار و مداحی و مرثيه‌سرايی برای ائمه اطهار(ع) بايد واژه‌ها و مفاهيم ارزشمند، مستحكم و مستدل را بيان كنيم زيرا گاهی به كارگيری برخی واژه‌های سست حتی به نيت خير هم كه باشد در جامعه انحراف به وجود آورده و بسيار نامطلوب است.

حجت‌الاسلام محمد سعيدی با بیان اینکه در پيشينه شعر و مدح اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) از وجود افرادی همچون محتشم كاشانی و قصيده‌سرايان چيره‌دست برخوردار هستيم، افزود: در زمينه شعر گفتن و مداحی برای خاندان رسول‌الله(ص) كار بايد به دست افراد خبره و اساتيد فن باشد و هر انسان بی‌تجربه‌ای بدون بهره‌مندی از استاد در اين ساحت مقدس گام نگذارد تا نقص‌های فنی و محتوايی اين كار برطرف شود.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: وقتی مداحان از متون مستند تاريخی برای مردم سخن می‌گويند، نبايد كلماتی را اضافه و يا كم كنند و اين كار غلط نبايد به هيچ عنوان در جامعه باب شود.

سعیدی تصریح کرد: وقتی اشعار و مداحی‌ها از سبك‌های شايسته و درخور توجه خارج می‌شوند، القاب و تعابير نيز ناخودآگاه تغيير يافته و سطح معنايی آنها به شدت نزول پيدا می‌كند.

وی با تاکید بر اینکه نبايد در مدح و ثنای اهل بيت عصمت و طهارت‌(ع) از كلماتی استفاده كنيم كه به جايگاه والای ايشان خدشه‌ای وارد شود، تاکید کرد: شعر عاشورايی پيام‌رسان قيام و جهاد و شهادت و عزت اهل بيت‌(ع) است، از اين رو بايد بسيار فاخر و در شأن اين انوار الهی باشد و تلاش كنيم كه از اين ساحت مقدس به خوبی حراست و پاسداری كنيم.

امام جمعه قم بیان کرد: مداحان و شاعران اهل بيت‌(ع) بايد افكار عمومی و فرهنگی شيعی را به خوبی مديريت كنند نه اينكه آنها برای دلخواه مردم و با سبك‌های روز در ساحت مقدس اباعبدالله الحسين‌(ع) شعر و غزل بگويند.

حجت‌الاسلام سعيدی با اشاره به اینکه نبايد اجازه دهيم كار به دست كسانی باشد كه از اين مسائل هيچ اطلاعی نداشته و با عوام‌فريبی به دنبال كسب ماديات هستند، گفت: كلام و سروده شاعران و مداحان بايد به گونه‌ای باشد كه منجر به هدايت و سعادت نظام اسلامی شده و مردم را از گمراهی و انحراف نجات دهد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: برای دستيابی به درجات بالای ايمان و سعادت ابدی بايد سخنان خود را چه از نظر محتوا و چه از نظر نوع بيان پاك و مطهر سازيم. آنچه انسان در جايگاه دفاع از حق و استيفای حقوق مظلومان و محكوميت ظالمان می‌گويد، بهترين مصداق براي كلمه پاك و طيب است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم نیز در این همایش با اشاره به اینکه شناسنامه و هويت تشيع سه برگ زرين غدير، عاشورا و انتظار است، افزود: همه بخش‌ها، دستگاه‌ها‌ی فرهنگی، تشکل‌های خودجوش مردمی و دینی و هر‌کسی که قلبش برای اهل بیت(ع) می‌تپد اعم از شعرا، نویسندگان و مداحان باید در این سه موضوع کار عمیق علمی و حساب شده انجام دهند‌.

حجت‌الاسلام عباس اسكندری با بیان اینکه سازمان تبلیغات استان آمادگی چاپ اشعار شاعران استان در سه حوزه غدیر، عاشورا و انتظار را دارد، افزود: باید ظرفیت عظیمی که در قم وجود دارد به سراسر کشور انتقال یابد و شاعران قمی باید سالی ۵۰ جلد کتاب شعر، در این حوزه‌ها به چاپ برسانند.

وی تصریح کرد: همانگونه که عاشورا موجب پایداری و مقاومت ما شده است اتصال این نهضت تا انتظار حضرت مهدی(عج) نیز باید با عاشورا ادامه داشته باشد.

حجت‌الاسلام اسكندری همچنین گفت: عاشورا و خون شهيدان كربلا با گوشت و خون تشيع آميخته شده و هركس می‌تواند با هر وسيله‌ای برای انتقال مفاهيم ارزشمند قيام امام حسين(ع) برای نسل‌های آينده كاری انجام دهد نبايد مضايقه كند، زيرا تلاش در اين مسير حركت برای ظهور منجی عالم بشريت است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم همچنین با اشاره به برگزاری دومین دوره انتخابات کانون شاعران و مداحان استان قم بیان کرد: این انتخابات صبح جمعه با استقبال گسترده مداحان و شاعران استان انجام شد که ۲۲۸ نفر از شاعران و مداحان در این انتخابات شرکت کردند که ۷ نفر به عنوان عضو اصلی و ۴ نفر نیز به عنوان عضو علل بدل انتخاب شده‌اند که بعد از طی مراحل قانونی نفرات برگزیده معرفی خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما