تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۶
۰
کد مطلب : ۱۵۱۰۲

شهادت حضرت عباس در قسمت ۲۱ به تصویر کشیده می‌شود/ پخش نماز ظهر عاشورا این هفته در سریال «مختارنامه»

شهادت حضرت عباس در قسمت ۲۱ به تصویر کشیده می‌شود/ پخش نماز ظهر عاشورا این هفته در سریال «مختارنامه»
فرهنگ: بخش مربوط به نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع) در مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» این هفته به نمایش درمی‌آید.

رضا استادی، مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه امروز -سه شنبه ۱۶ آذر- با حضور در برنامه مجله فرهنگی- هنری صبح به خیر ایران به نکاتی درباره سریال مختارنامه اشاره کرد.

وی با تکذیب این مساله که نقش حضرت عباس‌(ع) را یک بازیگر حرفه‌ای ایفا کرده گفت: کاوه فتوحی که در نقش حضرت عباس‌(ع) در سریال مختارنامه مقابل دوربین رفته یک نابازیگر است. او در این سریال اولین نقشش را ایفا کرده و ممکن است بعد از این هم دیگر به سمت بازیگری نرود.

استادی که به سوالات مخاطبان درباره جنبه‌های مختلف مختارنامه پاسخ می‌گفت، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در خبرها نقل شده فردی که این نقش را ایفا کرده، بازیگر بوده است. این مساله به هیچ وجه صحت ندارد.

وی با بیان این که با نمایش چهره حضرت عباس(ع) در سریال مختارنامه مخالفت‌های زیادی صورت گرفته است، گفت: ما می‌خواستیم در این سریال این تجربه را داشته باشیم که به زندگی و چهره بزرگان تاریخ اسلام نزدیک بشویم. ما آن‌ها را با این نیت به تصویر کشیدیم که تصویر شکل گرفته از این بزرگواران در ذهن مخاطبان تصویر شفاف‌تری شود. در واقع می‌خواستیم یکی از اتفاقات باشکوه و نقاط اوج حماسه کربلا که مربوط به حضرت عباس‌(ع) است، به تصویر کشیده شود.

وی با اشاره به مخالفت‌های برخی از مراجع محترم با نمایش چهره حضرت عباس(ع) ادامه داد: قرار شد با یک سری تمهیدات تصویری و فنی طوری این کار را انجام دهیم که چهره ایشان نمایش داده نشود و در عین حال به کلیت دراماتیک داستان هم لطمه نخورد.

مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه تاکید کرد: در زمان تولید سریال مختارنامه، چهره حضرت عباس‌(ع) به شکل عادی فیلم‌برداری شد.

زمان ضبط این صحنه‌ها، فروردین ماه ۱۳۸۸ بود که خبرش هم در روزنامه‌ها منتشر شد. خیلی‌ها تصاویر را دیدند و در آن زمان اعتراضی وجود نداشت. اما نزدیک شدن به زمان پخش و این شبهه که نقش حضرت ابوالفضل(ع) را یک بازیگر ایفا کرده حساسیت‌هایی را به وجود آورد.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتشار عکس کاوه فتوحی با عینک آفتابی و موی بلند گفت: این عکس سر صحنه تصویربرداری گرفته شده است. ما عینک دودی بزرگی به چشم او زده بودیم تا عکسی از ایشان در رسانه‌ها منتشر نشود. چون نمی‌خواستیم قداست این چهره خدشه‌دار شود. البته مسلم است که وی با این ظاهر جلوی دوربین نرفته است و تا پیش از پخش این سریال مردم عکسی از این چهره ندیده‌اند.

استادی درباره تعداد مخاطبان سریال اظهار داشت: آمار دقیقی تا به حال به دست ما نرسیده است. البته آقای ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما به ما اعلام کرده اند که مختارنامه حدود ۶۰ میلیون بیننده دارد.

وی ادامه داد: از بازتاب‌هایی که سریال تا الان داشته، می‌توانیم بفهمیم که کار مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفته است. در هفته اخیر چندین روزنامه تیتر یک خودشان را به موضوع مختارنامه اختصاص دادند.

وی با اعلام این خبر که سایت رسمی مختارنامه در طول روز ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار مخاطب و بازدید کننده دارد تاکید کرد: این تعداد زیاد مخاطب برای ما که اداره کنندگان سایت هستیم مشکلات زیادی ایجاد کرده. ما مجبور شدیم فضا و پهنای باند بیشتری فراهم کنیم و امکانات را طوری تامین کنیم که همه بتوانند به سایت دسترسی داشته باشند.

استادی ادامه داد: مختارنامه تا این جای کار نسبت به تمام سریال‌های تاریخی و غیر تاریخی که تا کنون از تلویزیون پخش شده به لحاظ بازتاب رسانه‌ای و درگیر کردن افکار عمومی کار بی‌سابقه‌ای بوده است.

وی گفت: بینندگان از ما سوال می‌کنند که مخاطب در این سریال باید به چه چیزی دقت کند؟ یا چرا از دکورهای عظیم مختارنامه خبری نیست؟

در توضیح باید بگویم مختارنامه تا قسمت چهاردهم داستان به معرفی شخصیت‌ها، چالش‌های آن‌ها و فضای کلی کار می‌پردازد و سعی می‌کند از فضای قصه تصویر درستی ارائه دهد.

از قسمت چهاردهم به بعد مختارنامه ابعاد یک کار تاریخی گسترده و با پروداکشن بزرگ را پیدا می‌کند که در سینما و تلویزیون ایران بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: در ادامه داستان وقایعی مثل نهضت توابین، جنگ‌های مختار، پیروزی مختار و مراحل شکل‌گیری حکومت توسط مختار را می‌بینید. بخش‌هایی از داستان در مکه اتفاق می‌افتد که در این قسمت‌ها فضای کعبه با ساختمان‌های اطرافش با شکوه و زیبایی خاصی ساخته شده است.

*شهادت حضرت عباس در قسمت ۲۱ به تصویر کشیده می‌شود

مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه با اشاره به داستان‌هایی که در قسمت‌های بعد اتفاق می‌افتد، گفت: در قسمت هیجدهم و نوزدهم قیام توابین را می‌بینیم. در قسمت بیست و یکم شهادت حضرت عباس(ع) به تصویر کشیده می‌شود. قسمت‌های بیست و دوم و بیست و سوم به آغاز قیام مختار اختصاص دارد. در قسمت بیست و نهم و سی‌ام نیز مرگ شمر و هرمله را می‌بینیم.

وی ادامه داد: ما در سریال تاکنون چند صحنه از کربلا را دیده‌ایم. در قسمت یازدهم که این هفته پخش می‌شود، شهادت زهیر بن قین و نماز ظهر عاشورای امام حسین‌(ع) را می‌بینیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلیل کم بودن صحنه‌های کربلا گفت: مختارنامه قرار است قصه شخصیت مختار را روایت کند. بنابراین قرار است بخش‌هایی از کربلا به تصویر کشیده شود که به قصه مختار مرتبط باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بازیگران محبوب حضورشان کمرنگ است توضیح داد: سریال مختارنامه تاکید داشته که بیشترین میزان جذابیت را داشته باشد، به همین خاطر از چهره‌های مشهور و شناخته شده حتی در بخش‌های کوچک استفاده کرده است.

استادی با بیان این که در این ده قسمتی که مختارنامه پخش شده خیلی سوال ایجاد کرده است، اظهار داشت: ما گاهی اوقات روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ سوال از طرف مخاطبان سایت و سریال مختارنامه دریافت و سعی می‌کنیم بیشتر این ها را پاسخ بدهیم.

*«مختارنامه» یک سریال لایه لایه است

وی ادامه داد: مختارنامه یک سریال لایه لایه است. این هشت سال زمانی که صرف تولید مختارنامه شده به بطالت نگذشته است. به تک تک موضوعات و شخصیت‌ها فکر شده است. مختار قرار است به مرور از یک شخصیت مغرور و خودخواه که مدام به دنبال پیروزی است، به یک آدم عاشق و متحول شده تبدیل بشود. اگر واقعا به این لایه‌ها دقیق نگاه کنیم و با عبور از آن‌ها به عمق مطلب برویم، تماشای مختارنامه برایمان جذاب‌تر می‌شود.

وی به یکی از نکات مهم سریال اشاره کرد و اظهار داشت: بنی امیه قرائت غلطی از دین دارد و دین را در خدمت منافع و قدرت طلبی خودش قرار می‌دهد. این مساله یک نکته کلیدی است که مخاطب باید به آن توجه کند. برخی به جای این که به عمق توجه کنند، درگیر ظواهر می‌شوند. مخاطبان دقت کنند که بعضی قصه‌ها، قصه‌های فرعی هستند که در خدمت بخش دراماتیک کار قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به بازی درخشان فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله بن زیاد اظهار داشت: بازی فرهاد اصلانی، فریبرز عرب‌نیا و مهدی فخیم‌زاده خیلی مورد توجه قرار گرفته است بازی این‌ها در سطح کیفی نزدیک به هم قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما