تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۲۳
۰
کد مطلب : ۱۵۶۶۳

نوای تعزیه خوانان حسینی در استان سمنان طنین انداز شد

نوای تعزیه خوانان حسینی در استان سمنان طنین انداز شد
ایران‌زمین: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سمنان گفت: با اجرای سلسله مجالس تعزیه خوانی در نخستین سوگواره آیین های حسینی، حال و هوای حماسه عاشورا در سمنان زنده شده و نوای تعزیه خوانان حسینی در این استان طنین انداز شد.

حمید یزدانی،‌ یازدهم بهمن در جمع خبرنگاران سمنانی گفت: امسال و برای اولین بار سوگواره آیین های حسینی با عنوان «تعزیه، میراث معنوی» در استان سمنان در حال برگزاری است.


وی با اشاره به اینکه اجرای این برنامه‌ها از اربعین حسینی آغاز شده و تا بیست و نهم صفر امسال ادامه دارد، افزود: همزمان با اربعین حسینی، گروه تعزیه خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر(ع) در مهدیه عباسپور گرمسار به اجرای تعزیه خوانی پرداختند.

به گفته وی، در شب اربعین حسینی نیز گروه تعزیه خوانی ثار الله روستای «بق» در زینبیه دامغان برنامه خود را اجرا کرد و دو برنامه تعزیه خوانی در مهدیشهر و مجن نیز برگزار شده است.

یزدانی از تعزیه خوانی گروه تعزیه متوسلین به قمر بنی هاشم در تکیه برنجی شاهرود از دوازدهم تا چهاردهم بهمن از ساعت ۱۵ تا ۱۷ عصر خبر داد و اذعان کرد: در روز اربعین در تکیه بازار شاهرود و تکایای سطح شهر بسطام برنامه تعزیه خوانی اجرا شد.

وی افزود: در روز پنج شنبه، ۱۴ بهمن نیز گروه تعزیه سید الشهدای روستای اعلا از ساعت ۱۴ تا ۱۷ عصر در تکیه پهنه سمنان ارادت خود را به سید و سالار شهیدان با اجرای تعزیه خوانی ابراز می‌کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه هنر تعزیه در ردیف میراث معنوی قرار داشته و در این بخش شناخته شده است، تصریح کرد: اداره کل و ادارات شهرستان میراث فرهنگی، اقدام به برپایی مجالس تعزیه با همکاری گروه‌های مجری، خادمان تکایا و حسینیه ها، ادارات تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان کرده‌اند.

وی بیان کرد: این سوگواره با هدف شناسایی گروه‌های برتر تعزیه استان، احیای اجرای تعزیه در تکایای نقاط شهری و روستایی، بررسی نسخه‌های تعزیه به منظور جلوگیری از رواج خرافه و بدعت در اجرای این آیین نمایشی، مذهبی، اشاعه شیوه‌های سنتی عزاداری و زنده نگهداشتن شور حسینی در حال برگزاری است.

یزدانی از شرکت شماری از برترین تعزیه پژوهان کشور در این سوگواره خبر داد و افزود: در این مجالس کارشناسان تعزیه بر چگونگی ایفای نقش شخصیت‌های مختلف، ملزومات گروه‌های تعزیه‌خوان اعم از پوشاک، ابزار جنگ، موسیقی حماسی و نسخه‌های تعزیه نظارت کرده و در پایان از گروه های برتر تجلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: تعزیه از جمله هنرهای نمایشی بومی ایرانیان است که هدف از اجرای آن بازسازی نمادین وقایع جانسوز کربلا و مصیبت‌های وارده به دیگر امامان معصوم‌(ع) است.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما