تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۵
۰
کد مطلب : ۱۷۶۵۰

رشد کیفی شعر نسبت به داستان طی 3 دهه اخیر

رشد کیفی شعر نسبت به داستان طی 3 دهه اخیر
عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی درباره چگونگی روند رو به رشد حوزه شعر و داستان در عرصه دین و انقلاب عنوان کرد: حوزه شعر با توجه به عقبه هزار ساله‌ای که دارد، نسبت به حوزه داستان از رشد کیفی مناسب‌تری طی سه دهه اخیر برخوردار بوده است.

مصطفی محدثی‌خراسانی، عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تأکید کرد: اگر نویسنده یا شاعر، دغدغه دین داشته باشد، این موضوع به صورت طبیعی در آثار وی جلوه‌گر می‌شود.
به گفته وی، گاهی این موضوع اتفاق می‌افتد که نویسنده یا شاعر احساس می‌کند ضرورت دارد که به برخی موضوعات پرداخته شود. در این راستا، داشتن بصیرت و بینش انقلابی کمک می‌کند که وی از توان و انرژی که برای خلق اثر می‌گذارد، استفاده بهتری کند.
سراینده «هزار مرتبه خورشید» در توضیح بیشتر ادامه داد: نویسنده و شاعر می‌توانند با استفاده از بصیرت و بینش انقلابی در نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب، ترویج آن و فرهنگسازی این ارزش‌ها موفق‌تر عمل کند.
این شاعر همچنین درباره ارزیابی آثار به چاپ رسیده طی سه دهه اخیر و در حوزه‌های آئینی، دینی و انقلابی، تصریح کرد: در حوزه شعر تا حدی حق مطلب ادا شده است، به طوری که می‌توان گفت حوزه شعر در این عرصه پیشگام بوده.
خالق «سلوک باران» درباره تفاوت پیشگامی حوزه شعر و داستان اظهار کرد: شعر آئینی و انقلابی طی سه دهه اخیر رشد کیفی مناسبی داشته است، ولی داستان به چنین رشدی نرسیده که علت این موضوع به عقبه حوزه شعر باز می‌گردد.
به گفته محدثی‌خراسانی، شعر تاریخ هزار و چندصد ساله دارد که پشتیبان این حوزه به شمار می‌آید و این موضوع ریشه در فرهنگ، تمدن و هویت ایرانیان دارد.
وی اظهار کرد: شاید ریشه داستان‌نویسی به سبک و سیاق امروز را بتوان در کشورهای دیگر یافت؛ در اصل بخشی از هنر داستان‌نویسی وارداتی است و از سویی نداشتن پشتوانه‌هایی که شعر از آنها برخوردار است، سبب شده تا اوج، اقتدار و توانمندی که در حوزه شعر مشاهده می‌کنیم را در حوزه داستان نبینیم.
وی با بیان اینکه شعر، جلودار هنر و ادبیات در عرصه ادبیات و هنر انقلاب بوده است، ادامه داد: انقلاب، ظرفیت بسیاری برای سوژه قرار گرفتن در عرصه ادبیات داستانی، چه در حوزه داستان کوتاه و چه داستان بلند دارد؛ از این رو نویسندگان و شاعران باید تلاش کنند که از مضامین و سرمایه‌هایی که انقلاب در اختیار آنها قرار داده است، استفاده بیشتری کنند تا آثار ماندگارتر، ژرف‌تر و زیباتری خلق کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما