تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۸۷۷۹

میرشکاک: مداحان بی سواد تاریخ را تحریف می کنند

میرشکاک: مداحان بی سواد تاریخ را تحریف می کنند
یوسفعلی میرشکاک شاعر و منتقد گفت: برخی از مداحان ما از سر بی سوادی، در برنامه های مداحی خود حتی تاریخ را تحریف می کنند.

 وی که در بجنورد در نشست نقد شعر ˈمیثاق ماهˈ حضور یافته بود، افزود: آنان گاه با دلایل و ملاحظاتی از بردن نام برخی فرزندان ائمه (ع) طفره می روند و واقعیات را نادیده می گیرند.

وی گفت: به یک مداح معروف گفتم که امام حسین (ع) از شما نمی گذرد که می گویید «امیرالمومنین (ع) سه پسر داشتهِِ» و حال آنکه در تواریخ آمده است که ابی بکر و عثمان بن علی بن ابیطالب نیز در کربلا در رکاب سیدالشهدا جنگیده و شهید شده اند.

این شاعر انقلاب افزود: چرا ما باید از اسامی بترسیم، گاه فعل ما فعل آل امیه است اما فقط از اسم یزید و معاویه فرار می کنیم.

میرشکاک با بیان اینکه ما شهدای بسیاری داریم که اسم کیانی و پادشاهان ایران را داشته اند اما در دفاع مقدس به شهادت رسیده اند، افزود: اسم کاره ای نیست که از آن بترسیم، نفس همه کاره است، یزیدنام های زیادی در اولاد ائمه (ع) داشته ایم.


* استکان به جای جام

این شاعر معاصر به شعرای جوان توصیه کرد که از شاعران اینترنتی تاثیر نگیرند و گفت: نشاندن ˈاستکانˈ به جای ˈجامˈ یکی از کارهایی است که این شاعران باب کرده اند و حال آنکه این مابه ازای آن نمی تواند باشد.

میرشکاک افزود: جام که این همه در اشعار و بیان بزرگان ادب و عرفان ما آمده بعد عرفانی و متعالی دارد اما استکان در متعالی ترین وجه و در نهایت تنزیه، استکان چایی می تواند انگاشته شود.


* سیاست کف روی آب است

این شاعر معاصر با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب از سیاست به عنوان ˈکف روی آبˈ تعبیر کرد و گفت: سیاست کف روی آب است که پایدار نیست و می رود و باید فرهنگ را بچسبیم.

میرشکاک افزود: اینکه رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نام گذاردند، یعنی اینکه بدون جدی گرفتن فرهنگ، در مقوله اقتصاد هم راه به جایی نخواهیم برد.


* به قزوه گفتم معرکه درست نکن

میرشکاک اشاره ای هم به برخی مجادلات قلمی و بیانیه ای گروهی از شعرا و فعالان این عرصه کرد و گفت: علیرضا قزوه اخیرا گفت که می خواهیم علیه فلان گروه بیانیه ای صادر کنیم که من او را پرهیز دادم و گفتم اینقدر بین شعرای این جناح و آن جناح و این گروه و آن گروه جنگ و معرکه درست نکن!


* شاعران جوان نیما را جدی بگیرند

میرشکاک به شاعران نوجوان و جوان توصیه کرد که نیما را جدی بگیرند و گفت: شیوه های پسانیمایی در شعر کلاسیک خیلی موفق تر از دیگر شیوه ها بوده است.

این شاعر معاصر افزود: اگر زبان شاعری به سمت فارسی آرکائیک ˈمیرجلال الدین کزازیˈ برود دیگر به درد نمی خورد.

در شب شعر میثاق ماه که از سوی حوزه هنری خراسان شمالی برگزار شده بود شماری از شعرای جوان این استان به قرائت اشعار آیینی کلاسیک و نو خود پرداختند و یوسفعلی میرشکاک به نقد سروده های آنان پرداخت
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما