تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۸
۰
کد مطلب : ۲۰۶۳۹

تحریف، غلو و کلی‌گویی آسیب‌های عرصه شعر آیینی هستند

تحریف، غلو و کلی‌گویی آسیب‌های عرصه شعر آیینی هستند
کامران شرفشاهی، شاعر آئینی، گفت: باید نسل جوان شاعر را که پس از پیروزی انقلاب به جرگه شاعران آئینی پیوستند، باور داشته باشیم تا بتوانند اثرگذاری لازم را داشته باشند.

نگاه بکر به مفاهیم دینی در سه دهه اخیر
سراینده «سبز و سپید و سرخ» عنوان کرد: با بررسی و مقایسه روند ادبیات آئینی به این نتیجه می‌رسیم که شاعران در طول سه دهه اخیر به زاویه دید جدید و یک سلسله ظرفیت‌هایی رسیدند که سبب شد تا مخاطب بتواند منظری بکر و تازه به زندگی و مفاهیم دینی تجربه کند.

این پیشکسوت حوزه شعر ادامه داد: البته وقتی سخن از شعر معاصر و شاعران به میان می‌آید، بدیهی است که درباره همگان نمی‌شود قضاوت کرد. واقعیت این است که در سه دهه اخیر جهش شکوهمندی در عرصه شعر آئینی داشتیم و شاعران بسیاری در این عرصه ظهور کردند که دارای نگرشی تازه بودند و توانستند به چشم‌اندازهای تازه‌ای در این زمینه برسند.

داور جشنواره شعر دفاع مقدس در ادامه اظهار کرد: قطعاً با توجه به عظمتی که خاندان پاک وحی دارند و توقع بسیار بالایی که از شاعران برای حضور در چنین ساحتی وجود دارد، نمی‌توان به قطعیت گفت که شاعران روزگار ما به آن جایگاه مطلوب رسیدند یا خیر.

شور آئینی شاعران در هیچ روزگاری مانند اکنون نبوده است
وی گفت: می‌توان گفت که این شور و ارادت و اخلاص که در شاعران روزگار ما وجود دارد در هیچ روزگاری تا این حد و اندازه نبوده است و شاعران امروز با تکیه بر یافته‌ها و احاطه بر آثار پیشینیان خود تلاش کردند تا به جایگاه رفیع‌تری در این عرصه دسترسی پیدا کنند.

شاعر «زلال بیکران» با بیان اینکه این شور و حرارت و تلاش همچنان ادامه دارد، عنوان کرد: به هر حال مسئله اغراق در حوزه شعر نیز به عنوان یک آسیب وجود دارد که نکته بسیار مهمی است و ما شاهد این واقعیت هستیم که اهل بیت(ع) در زمان خود با کسانی که اهل مبالغه درباره آنها و اجدادشان بودند، برخورد می‌کردند.

این کارشناس ادبی در بخش دیگری از سخنانش افزود: از سویی بحث تحریف در این حوزه مطرح است که مسئله مهمی است و جا دارد نسبت به آن هشدار داده شود. بحث برخی از زیاده‌روی‌ها و غلوها در مدح اهل بیت(ع) نیز موضوع دیگری در این حوزه است که گاهی باعث وهن شیعه می‌شود.

کلی‌گویی آفت است
به عقیده وی، این اقدام گاه به دست کسانی که به دنبال ایجاد تقرفه در جهان اسلام هستند بهانه می‌دهد؛ همچنین مسئله ساده‌نگری و کلی‌گویی از دیگر آسیب‌هاست. خوب است که شاعران جوان با مطالعه گفتار و سیره اهل بیت(ع) سعی کنند تا به یک درک عمیق‌تر و چشم‌اندازها و آفاق گسترده‌تری دست یابند.

شرفشاهی با تأکید بر اینکه شاعران باید از کلی‌گویی پرهیز کنند، گفت: در این راستا شاعران باید از پرداختن به مؤلفه‌هایی همچون چشم، زلف، ابرو، خال و ... پرهیز کنند و توجه داشته باشند که مسئله‌های بسیار مهمی در این راستاست که آن، انتقال پیام بزرگ خاندان پاک وحی و پیام راستین اسلام است.

وی اظهار کرد: در این راستا توجه به برخی نکات که مورد توجه انسان امروز است نیز حائز اهمیت به شمار می‌رود. شاعران باید تلاش کنند که شعرشان دارای آموزه‌های دینی باشند و در ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه نقش مؤثرتری ایفا کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما