تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۱۴۸۶

تعزیه یکی از مواریث فرهنگی نا‌ملموس ایران اسلامی است

تعزیه یکی از مواریث فرهنگی نا‌ملموس ایران اسلامی است
به گزارش واحد اطلاع رسانی دبیرخانه اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی «معنوی» ناملموس، مسعود حسین میرزایی با بیان اینکه یکی از اهداف ما در پرداختن به میراث فرهنگی نا‌ملموس در ایران این بود که بتوانیم آیین‌های سوگواری و به صورت مشخص بحث ماه محرم که یکی از آیین‌ها است را در حوزه میراث فرهنگی ناملموس به جهانیان ارائه کنیم.

وی اظهارکرد: مراسم‌هایی که در قالب عزاداری‌ها، فعالیت هیأت‌های مذهبی، تعزیه‌خوانی و دیگر موارد در ماه محرم انجام می‌شود، یکی از با‌شکوه‌ترین، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین آیین‌های موجود در ایران است.

دبیر اجلاس و جشنواره فرهنگی معنوی ناملموس با بیان اینکه تنوع آیین‌های سوگواری و عزاداری ایران در ماه محرم برگرفته از تنوع فرهنگی و اقلیمی موجود در ایران است، بیان کرد: در حال حاضر تعزیه‌خونی به عنوان یکی از میراث فرهنگی نا‌ملموس ایران ثبت جهانی شده است.

حسین میرزایی با اشاره به اینکه مراسم ویژه قالی‌شویی مشهد اردهال نیز به عنوان یکی از آیین‌های مرتبط با ماه محرم به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس ایران ثبت جهانی شده است، گفت: آیین قالی‌شویی مشهد اردهال در دومین جمعه از مهر ماه هر سال انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تعزیه به عنوان یکی از مواریث فرهنگی نا‌ملموس ایران است و در عین حال نیز به عنوان هنر نمایش مذهبی قدیمی ما نیز محسوب می‌شود، افزود: تعزیه بخش‌ها و شاخصه‌های مختلفی دارد که نوحه‌خوانی یکی از بخش‌های تعزیه‌خوانی است.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس با بیان اینکه نوحه‌خوانی تنها صدا و موسیقی نیست و نوحه‌خوان برای اینکه کار خود را به صورت مناسب انجام بدهد، باید مسلط به ادبیات، موسیقی، تاریخ و مقتل‌خوانی نیز باشد، گفت: همچنین نوحه‌خوان باید تاریخ شیعه را خوب بداند.

وی با اشاره به اینکه تعزیه چند نوع از میراث فرهنگی نا‌ملموس را در دل خود دارد، اظهار کرد: سنت‌های شفاهی، هنر‌های نمایشی و موارد دیگر در دل تعزیه وجود دارد و هنر نمایشی به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس در تقسیم‌بندی‌های یونسکو نیز وجود دارد.

حسین میرزایی با تاکید بر اینکه تعزیه مجموعه‌ای از تقسیم‌بندی‌های یونسکو را در زمینه میراث فرهنگی نا‌ملموس در دل خود دارد، افزود: به این دلیل است که تعزیه به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس جهانی به ثبت رسیده است.

وی تعزیه را هنر نمایش مذهبی دانست و تصریح کرد: تعزیه‌خوانی یکی از آیین‌های ما در ارتباط با ماه محرم است و ما باید از تعزیه به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس پاسداری کنیم و آن را به صورت سینه به سینه و شفاهی به نسل‌های آتی منتقل کنیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما