تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۷
۰
کد مطلب : ۲۱۷۵۳

ضعف فیلمنامه باعث کاهش مخاطبان فیلم‌های دینی شده است

ضعف فیلمنامه باعث کاهش مخاطبان فیلم‌های دینی شده است
جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون درباره وضعیت بازیگری در سینما و تلویزیون اظهار کرد: متاسفانه کیفیت فیلمنامه‌های پیشنهادی به شدت کاهش پیدا کرده است، همین موضوع نیز سبب شده که احساس رضایت خوبی در این زمینه وجود نداشته باشد، اما به هر حال ما ناچاریم که در برخی از آثار حضور داشته باشیم، چون زندگی ما از این راه می‌گذرد.

وی افزود: این‌که چرا چنین وضعیتی بر فیلمنامه‌های ما حاکم شده از آنجا نشئت می‌گیرد که نگاه به این حوزه جدی نیست، چون معمولا کمترین کارمزدها به این حوزه مربوط می‌شود، در صورتی که اگر فیلمنامه به قیمت واقعی خود خریداری شوند این انگیزه در نویسندگان آن به وجود می‌آید تا به شکل جدی‌تر در این حوزه وقت بگذارند. نکته دیگر این‌که در این حوزه باید اجازه آزاد اندیشی بیشتری داده شود.

بازیگر فیلم «بوی پیراهن یوسف» گفت: منظورم از آزاد اندیشی این نیست که اجازه گفتن هر حرفی داده شود، چون چنین شرایطی حتی در کشورهای دیگر هم وجود ندارد، اما می‌توان به سینماگران و فیلمنامه‌نویسان اعتماد کرد تا در محدود شرع و قانون موضوعات مختلف از جمله مفاهیم دینی را مورد توجه قرار دهند.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: من در فیلم‌ها و سریال‌های دینی بسیاری بازی کرده‌ام که برخی از آنها تاریخی و برخی دیگر معاصر بوده‌اند، اما آنچه سبب اعتبار آنها بودند زمان وقوع قصه نبوده، بلکه فیلمنامه کار بوده که توانسته به آن اعتبار لازم را ببخشد. در سینمای دفاع مقدس نیز چنین وضعیتی وجود دارد و امروز کمتر متن خوبی در این حوزه می‌توان مشاهده کرد.

دهقان گفت: امروز فیلم‌هایی که با محوریت موضوعات دینی در غرب ساخته می‌شود، عمدتا کارهایی پرفروش هستند، اما متاسفانه این چنین وضعیتی در سینمای ما وجود ندارد، درصورتیکه که در دهه ۶۰ معمولا فیلم‌های پرمخاطب آثار دینی بودند. مطلب دیگر این‌که مردم ما عمدتا دین‌مدار هستند، اما این ویژگی را با آگاهی دارند، پس از کارهایی با این محوریت استقبال می‌کنند که به لحاظ مفهومی از غنای کافی بهره برده باشد.

بازیگر فیلم «هراس» متذکر شد: خوشبختانه در یک سال اخیر وضعیت نسبتا خوبی بر گیشه سینما حاکم شده است و می‌بینیم که فیلم‌ها عمدتا فروش خوبی دارند. این اتفاق بسیار مبارکی است که باید به شدت حمایت شود، چون سینما هر اندازه هم که ارزشی باشد اگر نتواند حرفش را به مردم منتقل کند هیچ سودی نخواهد داشت. برای همین باید زمینه نمایش فیلم‌ها را در تمام نقاط ایران فراهم کرد تا هیچ شهری بدون سینما نباشد.

وی در پایان گفت: برای من به عنوان بازیگری که سال‌ها در سینما حضور دارم بسیار ناراحت‌کننده است که می‌بینم برخی سریال‌های ترک در ماهواره مخاطب داخلی پیدا کرده است. این آثار عمدتا به لحاظ فرهنگی با آموزه‌های اخلاقی ما همخوانی ندارد. برای مقابل با این هجمه نیز تنها باید غنای تولیدات خود را بالا بریم، چون برخورد قهرآمیز نتیجه مطلوبی نخواهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما