تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
۰
کد مطلب : ۲۳۷۷۱

دعوت و حمایت از نخبگان تئاتری برای تولید آثاری با موضوع پیامبر(ص)

دعوت و حمایت از نخبگان تئاتری برای تولید آثاری با موضوع پیامبر(ص)
محمدرضا عطایی‌فر، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: تئاتر تأثیر شگرفی در فرهنگسازی اصولی و مبتنی بر موازین دینی و اسلامی دارد و می‌تواند در دفع فتنه‌ها و تهدیدهایی که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند نیز نقش روشنگر و ویژه‌ای داشته باشد به شرط آنکه به جایگاه واقعی این هنر در عرصه فرهنگی واقف شویم و برنامه‌ریزی درست و منطقی برای آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از کارکردهای هنری تئاتر روایت‌های نمایشی از وقایع گذشته و حال جهان اسلام است؛ رویکرد واقع‌بینانه به این جریانات بدون هیچ قضاوت و نگاه جانبدارانه، تا موجب شود چهره واقعی دین مبین اسلام و شخصیت‌هایی که عمر خود را برای تعالی آن سپری کردند نمایان شود.

عطایی‌فر تصریح کرد: برای تحقق این امر نیاز به گذر از کلیشه‌ها و پرداخت‌های تئاتر در قالب‌های سنتی هستیم؛ تئاتر هنری پیشرو است که متأثر از اتفاقاتی در حال وقوع است باید کارکرد مؤثر خود را در فرهنگسازی اجتماعی به جای بگذارد، آنچه که به عنوان ناهنجاری و با توجیهات شرعی و ادله‌های جعلی که به نام اسلام در برخی از کشورهای اسلامی با آن مواجه هستیم، بخشی از انحرافاتی است که در نتیجه عدم اطلاع از اصل جریانات اسلامی از آغاز تاکنون به وقوع پیوسته است؛ جریاناتی که مبنای آن حفظ شأن و کرامت انسانی است و نه توحش و نقض حقوق بشر.

کارگردان نمایش دفاع مقدسی «سایه سکوت» در ادامه گفت: در شرایط فعلی که هر زمان شاهد گستاخی بیشتری از سوی گروه‌های تکفیری در انجام جنایت در حق مردم بی‌گناه کشورهای اسلامی هستیم، باید در کمترین زمان ممکن مؤثرترین اقدام را به انجام برسانیم. در هر عرصه فرهنگی و هنری از جمله تئاتر جا و بهانه‌ای برای آزمون و خطا باقی نمانده است، مجالی برای تجربه‌اندوزی نیست و باید حرفه‌ای و با استفاده از نهایت توان فنی و هنری، اقدام متقابلی را به انجام رساند.

وی اظهار کرد: این امر مستلزم دعوت از جامعه نخبه هنر تئاتر است، افراد سرشناسی که به ویژه در حوزه تئاتر دینی صاحب آثاری تأثیرگذار بوده‌اند که در مقطعی از زمان بیشترین مخاطبان را به سالن‌های نمایشی کشانده‌اند. به جای اقدامات مقطعی و کم‌اثر که تنها آمار کمّی حضور هنرمندان در آن قابل توجه است، می‌توان بودجه‌های اختصاص یافته به این امر و یا موارد مشابه را با دعوت از یک و یا چند نفر از نخبگان تئاتری صرف تولید آثار نمایشی کرد که بُرد ملی و بین‌المللی آن بیش از حد تصور باشد.

عطایی‌فر تأکید کرد: در عرصه سینما شاهد بروز تحرکات خوبی در این زمینه هستیم، به طور مثال ساخت فیلم سینمایی «محمد(ص)» توسط فیلمساز مطرح کشورمان مجید مجیدی که البته با صرف هزینه‌ای قابل توجه صورت گرفته است اقدامی مؤثر در راستای این موضوع یعنی معرفی چهره واقعی اسلام و پیامبر این شریعت الهی است. اثری فاخر که حتی اگر یکبار هم تکرار شود اثرات مثبت آن سال‌ها در جهان اسلام باقی خواهد ماند، اما اگر قرار بود بودجه این فیلم صرف چند فیلم نسبتاً متوسط شود شاید تأثیر کمتری داشت.

وی در پایان افزود: در هنر تئاتر نیز ما نخبه نمایشی کم نداریم، افرادی که بتوانند در صورت حمایت مدیران و مسئولان عرصه فرهنگ و هنر آثار شاخص نمایشی با موضوع بازنمایی چهره واقعی حضرت رسول(ص) و دین مبین اسلام را برای خنثی‌سازی توطئه دشمنان تولید کنند تا هم علاوه بر کاربرد داخلی، به دلیل وجوه فنی و هنری که در آنها وجود دارد مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته و اسلام‌هراسی در میان ملل دنیا به حداقل برسد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما