کد مطلب : ۲۶۷۰۵
تحسین منتقد گاردین از داستانپردازی «محمد رسولالله(ص)»
هواد، منتقد گاردین درباره فیلم «محمد رسول الله(ص)» اظهار نظر کرده است. در این مطلب که با عنوان «محمد رسول الله؛ بازگویی خاطرهانگیزی از ظهور اسلام» منتشر شده، آمده است که این نخستین فیلم درباره زندگی محمد(ص) نیست و پیش از این مصطفی عقاد فیلم پیامبر(ص) را بر اساس روایات قرآنی و تاریخی ساخته بود.
وی سپس به هزینه ۴۰ میلیون دلاری و حضور چهرههای مطرح بینالمللی در ساخت فیلم اشاره کرده و با بیان صحنههایی از تولد پیامبر(ص) و نوجوانی ایشان، محدودیت در نشان دادن چهره شخصیت اصلی فیلم را از چالشهای آن برمیشمرد.
هواد پس از بازگویی نحوه آغاز فیلم، به فلش بکهای مربوط به پیش از تولد پیامبر (ص) اشاره کرده و صحنههای مربوط به حمله سپاه ابرهه را تمجید میکند، اما افتخار آن را یکجا به نام ویتوریو استورارو میزند و اضافه میکند که البته فیلم «نوح» از لحاظ تکنیکی، بالاتر از ساخته مجیدی است.
دکور محسور کننده «محمد رسول الله(ص)»
هواد درباره دکور فیلم نیز نگاه تحسین برانگیزی دارد، اما این امتیاز را نیز از آن «کرکا کلیاکوویچ» و طراح لباس آن، مایکل اوکانر میداند و اضافه میکند که این برتری، از سطح عملکرد حرفهای مجیدی بالاتر است.
با وجود این، هواد ناچار به تمجید از نوع داستانپردازی و روایتگری کارگردان میشود و مینویسد که مجیدی در قالب و سبکی زیبا، دیدگاه برگرفته از اعتقادات حماسیاش را روایت میکند به طوری که حتی اشخاصی که آشنایی چندانی با اسلام ندارند هم با آن ارتباط برقرار میکنند و جذب میشوند.
منتقد سینمایی گاردین در ادامه به برخی جلوههای ویژه و صحنههای رؤیایی فیلم اشاره کرده و آن را همانند تاکید بر شرایط اجتماعی آن روزگار، برگرفته از احساسات مجیدی میداند.
هواد بار دیگر با اشاره به جذابیت دکور فیلم مینویسد که مجیدی نشان میدهد که اسلام در جامعهای خشن و بتپرست متولد شده و این موضوعی است که احمقهای داعش تلاش میکنند آن را انکار کرده و یا در قبالش سکوت کنند.
این نویسنده انگلیسی در خاتمه تصریح میکند که این فیلم، به طرز روشنفکرانهای صادق، متعهد و شاعرانه است، اما امیدواریم مجبور نباشیم آن را «شجاعانه» بخوانیم.
سیونهمین جشنواره فیلم مونترال از ۲۷ آگوست تا ۷ سپتامبر در کانادا برگزار میشود و فیلم «محمد رسولالله(ص)» به عنوان فیلم ویژه این جشنواره حضور دارد و در دو سینمای مونترال نمایش داده میشود.
عنادورزیهای مغرضانه نسبت به فیلم
پیش از نمایش فیلم، چند نفر از مخالفین سیاسی ایران در مقابل محل نمایش فیلم تجمع کرده و شعار میدادند، اما در مواجهه با خیل عظیم تماشاگران و علاقهمندان به فیلم، ناپدید شدند.
در مراسم آغازین پیش از نمایش فیلم، سرژیک لوزیک، رئیس جشنواره مونترال، نخستین نمایش جهانى فیلم «محمد رسول الله(ص)» را افتخار ماندگارى براى تاریخ این جشنواره دانست و تأکید کرد: این اشتیاق با فروش کامل تمام ظرفیت نمایشهاى این فیلم ثابت شده است.
در نشست خبرى سازندگان فیلم نیز، یک منتقد فرانسوى گفت: آنچه ما با تماشاى این فیلم دریافت کردیم تعجب و شگفتزدگى از اسلام و از بیطرفى سینماى ایران بود، تصورى که از اکنون و با این اثر براى همیشه نگاهها را تغییر خواهد داد.
وی سپس به هزینه ۴۰ میلیون دلاری و حضور چهرههای مطرح بینالمللی در ساخت فیلم اشاره کرده و با بیان صحنههایی از تولد پیامبر(ص) و نوجوانی ایشان، محدودیت در نشان دادن چهره شخصیت اصلی فیلم را از چالشهای آن برمیشمرد.
هواد پس از بازگویی نحوه آغاز فیلم، به فلش بکهای مربوط به پیش از تولد پیامبر (ص) اشاره کرده و صحنههای مربوط به حمله سپاه ابرهه را تمجید میکند، اما افتخار آن را یکجا به نام ویتوریو استورارو میزند و اضافه میکند که البته فیلم «نوح» از لحاظ تکنیکی، بالاتر از ساخته مجیدی است.
دکور محسور کننده «محمد رسول الله(ص)»
هواد درباره دکور فیلم نیز نگاه تحسین برانگیزی دارد، اما این امتیاز را نیز از آن «کرکا کلیاکوویچ» و طراح لباس آن، مایکل اوکانر میداند و اضافه میکند که این برتری، از سطح عملکرد حرفهای مجیدی بالاتر است.
با وجود این، هواد ناچار به تمجید از نوع داستانپردازی و روایتگری کارگردان میشود و مینویسد که مجیدی در قالب و سبکی زیبا، دیدگاه برگرفته از اعتقادات حماسیاش را روایت میکند به طوری که حتی اشخاصی که آشنایی چندانی با اسلام ندارند هم با آن ارتباط برقرار میکنند و جذب میشوند.
منتقد سینمایی گاردین در ادامه به برخی جلوههای ویژه و صحنههای رؤیایی فیلم اشاره کرده و آن را همانند تاکید بر شرایط اجتماعی آن روزگار، برگرفته از احساسات مجیدی میداند.
هواد بار دیگر با اشاره به جذابیت دکور فیلم مینویسد که مجیدی نشان میدهد که اسلام در جامعهای خشن و بتپرست متولد شده و این موضوعی است که احمقهای داعش تلاش میکنند آن را انکار کرده و یا در قبالش سکوت کنند.
این نویسنده انگلیسی در خاتمه تصریح میکند که این فیلم، به طرز روشنفکرانهای صادق، متعهد و شاعرانه است، اما امیدواریم مجبور نباشیم آن را «شجاعانه» بخوانیم.
سیونهمین جشنواره فیلم مونترال از ۲۷ آگوست تا ۷ سپتامبر در کانادا برگزار میشود و فیلم «محمد رسولالله(ص)» به عنوان فیلم ویژه این جشنواره حضور دارد و در دو سینمای مونترال نمایش داده میشود.
عنادورزیهای مغرضانه نسبت به فیلم
پیش از نمایش فیلم، چند نفر از مخالفین سیاسی ایران در مقابل محل نمایش فیلم تجمع کرده و شعار میدادند، اما در مواجهه با خیل عظیم تماشاگران و علاقهمندان به فیلم، ناپدید شدند.
در مراسم آغازین پیش از نمایش فیلم، سرژیک لوزیک، رئیس جشنواره مونترال، نخستین نمایش جهانى فیلم «محمد رسول الله(ص)» را افتخار ماندگارى براى تاریخ این جشنواره دانست و تأکید کرد: این اشتیاق با فروش کامل تمام ظرفیت نمایشهاى این فیلم ثابت شده است.
در نشست خبرى سازندگان فیلم نیز، یک منتقد فرانسوى گفت: آنچه ما با تماشاى این فیلم دریافت کردیم تعجب و شگفتزدگى از اسلام و از بیطرفى سینماى ایران بود، تصورى که از اکنون و با این اثر براى همیشه نگاهها را تغییر خواهد داد.
مرجع : ایکنا