تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۲۱:۰۳
۰
کد مطلب : ۴۵۸

آسیب های وارده بر "ادبیات آئینی" تأسف آور است

آسیب های وارده بر "ادبیات آئینی" تأسف آور است
به گزارش خیمه، استاد جابر عناصری در نشستی که در مجتمع فرهنگی ، سینمائی بهمن با عنوان "آسیب شناسی آئینی" برگزار شد، با بیان این که آسیب های وارده بر "ادبیات آئینی" تأسف آور است گفت: مشاهده برخی از متونی که در خصوص هنرهای آئینی در کشور منتشر شده بسیار تأسف بار بوده و در بعضی موارد انسان ، حتی قادر به بیان آن نیست.

وی محمل گوئی، دروغ بستن، تحریک غیر منطقی احساسات عموم و قافیه پردازی را به عنوان بخشی از آسیب های هنرهای آئینی یاد کرد و افزود: وظیفه هنرمندان و شاعران در این خصوص بسیار حساس و سنگین است و در ارائه اینگونه هنرها باید به گونه ای عمل شود که جلوه و ویژگی خاص این هنر بیشتر احساس شود.

استاد عناصری در ادامه گفت: پرداختن به جشنها و مناسک اعیاد مسلمانان در کشور ، از قبیل آیینهای عید قربان ، فطر ، غدیر ، تولد ائمه اطهار و روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) از مواردی است که انتقاد بر آن وارد است.

وی همچنین با نکوهش جشنواره های چاوشی خوانی در کشور ، این مراسم را فاقد اصول و مبانی پژوهشی دانست و افزود: اساساً این جشنواره ها از معنای کلمه چاوش و چاوشی خوانی غافلند . 

استاد عناصری با اشاره به برنامه های تلویزیونی گفت: سریال "شهریار" که به تازگی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود بسیار ضعیف کار شده و شخصیت واقعی این شاعر معاصر کشور را تضعیف نموده، در حالی که جایگاه این شاعر گرانقدر بسیار والاست. 

بنابرگزارش حوزه هنری گلستان ، در این نشست همچنین ، محمد رضا خاکپور ، رئیس حوزه هنری استان در خصوص هنرهای آئینی گفت: هنرهای آئینی در کشور ، ریشه های مقدسی داشته و در میان شیعیان علوی مسئله تعزیه شکل تازه ای پیدا می کند ، چرا که تمام تکنیک و دستاوردهای هنری در دوره شکسپیر تا امروز در "تعزیه" نهفته است و در آن تمام گوشه های کشف شده و نشده موسیقی ملی را نیز می توان پیدا نمود.



نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما