تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۱۵
۰
کد مطلب : ۶۳۸۰

بازخوانی مجدد مفاهیم دینی با زبان امروزی

بازخوانی مجدد مفاهیم دینی با زبان امروزی
رسانه-خیمه: دکتر «اعظم راودراد»، مدرس ارتباطات دانشگاه تهران، عصر دیروز در مرکز مطالعات راهبردی خیمه حضور یافت و به سوالات هیئت تحریره نشریه و سایت خیمه درباره دین و رسانه پاسخ گفت.

راود راد برای تاثیرگذاری در حوزه رسانه، توصیه کرد که از زبانِ شعار فاصله گرفته شود. او زبان مبتنی بر احساسات را زبانی «لو رفته» برای جذب مخاطب عنوان کرد و خواستار نوآوری در عرضه محتوای دین در قالب رسانه و با زبانی جدید شد.

در ادامه راودراد در تبلیغ دین از تریبون رسانه دو اصل را مورد تاکید قرار داد؛ یکی آنکه رسانه باید انتخابی باشد و دوم آنکه دین مطابق مقتضیات رسانه رمزگذاری شده باشد و تغییر شکل یابد؛ بدون آنکه محتوا تغییر کند. مزیت انتخابی بودن رسانه، همراهی داوطلبانه مخاطب با رسانه و تاثیرپذیری بیشتر وی را در پی دارد که در تلویزیون دینی ـ ایدئولوژیک ما، با زده گی مخاطب مواجه بوده ایم.

این مدرس ارتباطات، تنها عالم به دین بودن را در کار  رسانه‌ای تولید محتوای دینی، کافی ندانست بلکه شناخت مقتضیات رسانه و توانایی های لازم برای رمزگذاری ویژه آن رسانه را مهم تلقی کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره چندلایه بودن مخاطب و لزوم پخش برنامه هایی در سطوح مختلف، با رد این سوال ساخت یک برنامه در لایه های مختلف را که مخاطب های گوناگون از آن در درجات گوناگونی لذت ببرند، به عنوان راهکار معرفی کرد.

هم چنین در پاسخ به سوالی مبتنی بر عرفی شدن مفاهیم دینی پخش شده از تلویزیون، شکستن قالب های پیشین و بازخوانی مجدد برای مفاهیم دینی چون معجزه، شفا و... و بیان آنها با زبان امروزی را راهی برای عدم عرفی شدن ذکر کرد.

معاونت پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی تهران، از کارگزاران رسانه‌ای خواست که ذائقه مخاطب را از این سطح نازل افزایش دهند و هم چنین پیشنهاداتی برای ارتقا و پیشرفت نشریه و سایت خیمه ارائه داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما