تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۶
۰
کد مطلب : ۶۸۹۳

کتاب «نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا» منتشر شد

کتاب «نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا» منتشر شد
 این کتاب پژوهشی تحلیلی در تاریخ نهضت کربلا است؛ اهمیت قیام امام حسین(ع) علیه نظام اموی و شگفتی از این حادثه تلخ و فجیع یعنی قتل عام خاندان پیامبر(ص) در فاصله اندکی پس از رحلت رسول اسلام آن هم به دست خاندانی که در عصر حیات پیامبر(ص) کینه توزترین خاندان با دیانت نبوی بودند باعث شد از دیرباز نویسندگان به بررسی این حادثه مهم تاریخ صدر اسلام توجهی جد ی نشان داده آثار مختلفی تألیف کنند.

این کتاب با نقد و بررسی منابع و مآخذ تاریخ کربلا شروع شده و در ادامه هفت بخش با عناوین ریشه های تاریخی قیام، سلطنت یزید و نهضت امام حسین(ع)، عزیمت امام حسین به سوی کوفه، ورود کاروان حسین به دشت کربلا، قیام حسینی اهداف و بنیادهای نظری و اعتقادی، شکست توابین و خروج مختار و انتقام از قاتلان امام حسین و همچنین شخصیت و نام و نشان شهدای کربلا آمده است.

بررسی جایگاه ارزش و اعتبار ابومخنف و روایات او، تبار و دودمان و بستر تولد و رشد ابومخنف از مطالب نقد و بررسی منابع و مآخذ تاریخ کربلا هستند.

گسترش دوگانگی رفتار در عراق، شهادت مسلم بن عقیل، اسرای کربلا از نینوا تا مدینه، امحای عدالت و برابری، ارتقای اراذل و انزوای افاضل، قیام مختار و انتقام از قاتلان شهدای کربلا و استبداد سیاسی و سلطنت سیاسی عناوین برخی مطالب بخشهای مختلف کتاب هستند.

قبلا نیز غلامحسین زرگری‌نژاد در مصاحبه اختصاصی با خيمه درباره این کتاب به گفت‌وگو نشسته بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما