تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۰
۰
کد مطلب : ۷۵۷۵

مرمت بارگاه امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهيم آغاز شد

مرمت بارگاه امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهيم آغاز شد
حميد حلاج‌مقدم با بیان اینکه بارگاه امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهيم فردوس جزو يكي از مهم‌ترين بقاع متبركه استان است، بناي مذكور را جزو آثار تاريخي نام برد که در فهرست آثار ملي كشور قرار گرفته و با توجه به آسيب‌هاي وارد آمده به گنبد، مرمت آن در دستور كار قرار گرفته و آغاز شده است.

وی بیان کرد که در مرحله اول كار مستندسازي گنبد انجام شده است تا در مرحله بازسازي اصالت گنبد از لحاظ فرم، رنگ و تركيب‌بندي آن حفظ شود.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان جنوبی كاشي‌كاري‌هاي گنبد اين بارگاه را به علت ضعف اجرايي و ضعف در اجراي لعاب كاشي‌ها و بستركاشي كاري دچار آسيب‌هاي فراواني دانست که بعضي از قسمت‌هاي گنبد با فرسودگي مواجه شده و در بعضي نقاط ريزش داشته است.

حلاج‌مقدم با اشاره به اينكه گنبد مذكور تنها گنبد بناهاي تاريخي استان است كه با كاشي طرح‌دار تزئين شده است، اين گنبد را از دارای دو پوسته گسسته عنوان کرد که از نظر اصالت شباهت زيادي به گنبدهاي دوره تيموري دارد و اصل بنا نيز منتسب به همين دوره است.

ناظر مرمت تزئينات معماري استان خراسان جنوبی نیز بیان کرد که قسمت ساقه گنبد با كاشي‌هاي خشتي فيروزه‌اي يك دست تزئين و اجرا شده كه در ميان آن كتيبه‌هايي بر روي كاشي‌ها با مضمون اسماء الهي ديده مي‌شود.

محمدعلي بزرگمهر با اشاره به اینکه قسمت بالاي گنبد نيز با كاشي‌هاي قلمداني به ابعاد ۵/۱۴ در ۲۰ سانتي‌متري به رنگ‌هاي آبي فيروزه‌اي، لاجوردي، سياه، سفيد و زرد اجرا شده است، چينش آن را از نقوش هندسي‌هاي خاصي بر مبناي نقش لوزي عنوان کرد.

وي با اشاره به ارزش بالاي اين گنبد از لحاظ تاريخي تصریح کرد که در محل اتصال ساقه به قسمت بالايي يا خود گنبد، از نوع كاشي گلويي استفاده شده كه در مرمت‌هاي سال‌هاي گذشته تعويض شده و فقط دو نمونه اصيل از آن باقيمانده است و مرمت اين گنبد نيز با استفاده از مواد و مصالح سنتي به شيوه علمي صورت خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما