تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۵۰
۰
کد مطلب : ۷۸۶۲
نهادهای اسلامی

درباره مرکز جامعه مسلمانان مریلند

درباره مرکز جامعه مسلمانان مریلند
تاسیس مرکز
ایده تأسیس مرکز جامعه نخستین بار در سپتامبر ۱۹۷۶ به ذهن مسلمانان منطقه خطور کرد و عملی شد. اما ساختمان فعلی در ماه می ۱۹۸۱ خریداری و وقف استفاده مسلمانان شد. در طول این سال‌ها مرکز جامعه مسلمانان با فعالیت خوب خود آن‌قدر رشد کمی و کیفی داشته که در حال حاضر به عنوان مشهورترین و مشخص‌ترین مرکز ملی مسلمانان آمریکا شناخته شده است.

MCC با ارائه خدمات و برنامه‌های سودمند به اعضای جامعه و در سطح گسترده توانسته به جایگاه والایی دست یابد. این مرکز، سازمانی خودگردان، غیرانتفاعی و خارج از کنترل کلیسا و تحت قوانین ایالت مریلند اداره می شود.

بنابر قوانین ایالت، تا زمانی که جمعیت مسلمان منطقه از خدمات مرکز استفاده می‌کنند، سازمان مرکز جامعه موظف است به همه انسان‌هایی که مستحق کمک هستند، صرف نظر از دین، رنگ، ملیت و عقیده خدمات ارائه دهد.

سازمان MCC دارای پشتوانه‌ی مردمی است؛ به این معنا که هیچ کمکی از گروه‌های با انگیزه خاص، دولت‌های خارجی یا احزاب سیاسی نمی‌پذیرد. کلیه قوانین و مواد قانونی مصوب افراد حقوقی موجود در قانون مدنی آمریکا از سوی مجمع عمومی مرکز به رسمیت شناخته شده و اعضا نیز موظف به رعایت آنها هستند.

ساختار سازمانی
مجمع عمومی ناظر بر کلیه امور مرکز است. مدیریت مرکز شامل نه عضو هیأت مدیره و پنج عضو هیأت أمناست.اعضای MCC در هر سال سه عضو هیأت مدیره را برای یک دوره سه ساله و یک عضو هیأت أمنا را برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌کنند که بنابراین اعضای این دو هیأت به طور گردشی و فرد به فرد و نه دسته جمعی، تغییر می کنند.

جلسات مجمع عمومی سالانه تشکیل می شود و تمام اعضای مرکز در آن حق رأی دارند که در آن‌ها کلیه امور یک سال MCC به رأی گذاشته می‌شود. هم‌چنین در صورت لزوم تشکیل جلسات مجمع عمومی فوق العاده، اعلام می شود تا اعضا در آنها شرکت کنند.

اهداف مرکز
اهداف اصلی MCC که به طور شفاف در نظام‌نامه سازمان تعریف شده و به صورت اهداف سازمانی آن درآمده، شامل موارد زیر است: «ارتقای روابط دوستانه میان اعضای جامعه مسلمانان با سایر جوامع منطقه و کشور؛ نشر مفاهیم و علوم اسلامی».

توجه داشته باشد که به علت غیرانتفاعی بودن مرکز و بر اساس قانون شماره ۲۱۶۹۵ کمپین فدرال آمریکا، تمامی هدایا و کمکهای بلاعوض به MCC از شمول مالیات خارج است.

امام جماعت مرکز(MCC)
امام جماعت مرکز جامعه مسلمانان، «شیخ محمد عبداللهی» است. وظایف اوبرگزاری نمازهای جماعات روزانه، نمازهای جمعه در هر هفته، نمازهای میت بر اموات مسلمان و سخنرانی هفتگی درباره تفسیر، حدیث، سنت و فقه است. او همچنین به اعضای جامعه حول مسائل شریعت و دین مشاوره می دهد.

شیخ محمد بعد از حفظ کامل قرآن در یازده سالگی، به تحصیل علوم اسلامی در رشته های فقه و حدیث روی می آورد. او همچنین به سه قرائت از قرائات هفتگانه قرآن نیز تسلط کامل دارد.

شیخ محمد بر زبان‌های عربی، انگلیسی، سومالیایی و سواحیلی مسلط است. شیخ عبداللهی از سال ۱۹۸۷ در آمریکا اقامت گزیده و در تعداد زیادی از مساجد واشنگتن دی‌سی و مدارس اسلامی ایالات مختلف تدریس و سخنرانی می‌کرده است.

او پیش از امامت مرکز اسلامی مریلند، امامت مسجد عبدالمغنی در شهر «لاپلاتا» ایالت مریلند را بر عهده داشته است. او در مسجد عبدالمغنی نیز علاوه بر برگزاری نمازهای یومیه، جلسات آموزش تفسیر، حدیث و تجوید قرآن کریم را نیز برگزار می‌کرده است. امام محمد ریاست انجمن سومالیایی های مقیم ایالات متحده را نیز عهده دار است. او در کالج پارک ایالت مریلند دروس آموزش زبان عربی و مطالعات اسلامی تدریس می کند.

شیخ عبداللهی دارای اصالت سومالیایی و فارغ التحصیل دانشگاه الأزهر قاهره مصر در رشته علوم اسلامی و زبان و ادبیات عرب است. او دکترای معارف اسلامی از دانشگاه ملی سومالی(موگادیشو) نیز دارد.

از خداوند متعال می‌خواهیم تا به همه ما توانایی دهد تا در گسترش صلح در این کره خاکی و میان همه انسان‌ها فارغ از از عقایدشان تلاش کنیم(آمین)
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما