تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۸
۰
کد مطلب : ۱۴۲۵۴

پخش «مختارنامه» از ۹ مهر

پخش «مختارنامه» از ۹ مهر
فرهنگ: مدیر شبكه یك سیما، آغاز پخش مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» به كارگردانی «داوود میرباقری» را ۹ مهرماه اعلام کرد.

مهدی فرجی درباره زمان دقیق آغاز پخش مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» گفت: در حال حاضر این سریال برای پخش از تلویزیون آماده است و ما اولین قسمت این سریال را روز جمعه ۹ مهرماه پخش خواهیم كرد.

وی افزود: قرار است سریال روزهای جمعه ساعت ۲۲ به روی آنتن برود و تكرار آن نیز روزهای دوشنبه ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» جزو سریال‌های فاخر و جذاب تلویزیون است كه از مضمونی دینی و تاریخی برخوردار است و برای ساخت آن به بهترین نحو تلاش بسیاری انجام شده است. با توجه به محتوای غنی كه این مجموعه دارد، به طور حتم مخاطبان بسیاری را به خود جلب خواهد كرد.

**میرباقری: ساخت برخی سریال‌ها قسمت آدم‌هاست
داوود میرباقری كه این روزها مشغول نظارت بر تدوین سریال است، پیش از این درباره ساخت سریال «مختارنامه» گفته است:
ساخت این جور كارها، قسمت آدم‌هاست و به این مساله خیلی معتقدم و بیّن‌ترین و روشن‌ترین آن هم همین سریال مختار است. من اصلا در فكر و ذهنم نبود و داشتم آماده می‌شدم كه سریال سلمان را بسازم و در مسیر پیش تولید آن كار، ناگهان «مختارنامه» آمد وسط و به هر حال شرایطی پیش آمد كه من را به این سمت حول داد و ۷ الی ۸ سال مرا درگیر خود كرد.

كارگردان مجموعه تلویزیونی «امام علی(ع)» اظهارداشت: برای این كه بتوانیم یك پلان را قابل قبول دربیاورید و یك فضایی را به مخاطب منتقل كنید، ۱۰ الی ۱۵ ثانیه می‌توانید و وقت دارید كه یك نما را برداشت كنید و همان فضا را از لحاظ باورپذیری به مخاطب منتقل می‌كنید. جلوه‌های ویژه همین ویژگی كامپیوتری نیز همین ویژگی را دارد. ممكن است حجمش خیلی زیاد نباشد، اما هنری است كه از جهات مختلف، ابعادش، اندازه‌اش و اتفاقی كه در آن می‌افتد، محاسبه شده تا در این زمان كم بهترین اثرگذاری را داشته باشد.

وی تصریح كرد: مختار در مجموع حدود ۲۰ هزار پلان دارد كه فكر می‌كنم روی حدود ۲۰۰ پلان باید اصلاحاتی صورت بگیرد و چون فكر می‌كردم سیكل پیچیده باشد، سعی كردیم ۸۰ درصد اتفاقاتی را كه می‌افتد، سرصحنه بازسازی كنیم و آنهایی كه نمی‌شد را بناست با كامپیوتر بازسازی كنیم. در حقیقت قرار نیست كامپیوتر چیزی را از بنا برای ما بسازد بلكه یك پلان‌هایی را ترمیم و اصلاح می‌كند.

میرباقری با بیان این كه متاسفانه یك تصوری وجود دارد كه وقتی كار فیلمبرداری سریالی تمام می‌شود، آن هم سریالی مثل مختار كه پروژه بسیار سخت و پیچیده‌ای است، انگار دیگر تمام شده، بیان داشت: مرحله پس تولید بسیار حساس‌تر است و حساسیت‌اش اگر بیشتر از تولید نباشد، كمتر از آن نیست. نمی‌شود در این مرحله كار را تمام شده تلقی و آن را رها كرد.

* از ریشه‌های موسیقی سنتی تا تم‌های عاشورایی
وی همچنین درباره موسیقی سریال «مختارنامه» اظهار داشت: ما بعد از مذاكرات بسیار زیاد و گذراندن مراحل مقدماتی و مذاكره با یكسری از آهنگسازها، به این نتیجه رسیدیم كه آقای توسلی بیش از دیگران انرژی و انگیزه برای كاركردن دارد. حقیقتش در موسیقی مثل بخش‌های دیگر سریال بیشتر به دل آدم‌ها تكیه كردم تا به فن و دانش و تواناییشان. البته این بدان معنا نیست كه توانایی‌ها را نادیده بگیرم، اما به این نتیجه رسیدم كه او انرژی كافی را دارد و جلساتی داشتیم و با علاقه بسیاری سرصحنه‌ها حضور پیدا می‌كرد كه فكر می‌كنم خیلی موثر است و من قطعه‌هایی را شنیدم كه بسیار درخشان بود و امیدوارم یك موسیقی فوق‌العاده را در این كار بشنویم.

میرباقری ادامه داد: با توجه به این كه بخشی از مختارنامه از لحاظ محتوایی به كربلا برمی‌گردد، ریشه‌های بسیار زیاد و زمینه‌های بسیاری داشتیم و كافی است شما به موسیقی نوحه‌های تاریخ كه در راستای واقعه عاشورا ساخته شده، توجه كنید. ما هم در همین راستا تحقیق و كاوش كردیم و علاقه‌مند بودم كه ریشه‌های موسیقی «مختارنامه» به نوعی به ریشه‌های موسیقی سنتی برگردد.

وی تصریح كرد: به هرحال موسیقی كار تم‌های مختلف دارد و در بخشی كه بیشتر عاشورایی است، از این بخش استفاده می‌شود و بقیه نیز ریشه‌های عربی دارد و به هرحال با فضاهای متفاوت و شخصیت‌های متفاوت به موسیقی‌های مختلفی نیاز خواهیم داشت و همه این‌ها را تفكیك كرده‌ایم. فعلا آنچه شنیدم و آنچه كه ساخته شده، تم‌های عاشورایی دارد.

*در ساخت «مختارنامه» چیزی كم نگذاشته‌ام
میرباقری در پاسخ به این سؤال كه اگر امروز سریال مختار را دوباره می‌ساختید، آیا تغییری با آنچه كه الان ساخته شده، داشت یا خیر، تصریح كرد: شما آن روزی كه تمركز می‌كنی و یك سكانس تصویربرداری می‌كنی، فكر می‌كنی كه ای كاش جایی از آن را تغییر می‌دادم. اگر حقیقت این تمركز هنری وجود داشته باشد، این اتفاق طبیعی است و هنرمند در هر لحظه به خلق كردن می‌اندیشد و خلق كردن كار بدی نیست.

میرباقری افزود: من اگر ساخت مختار را امروز شروع می‌كردم، جور دیگری آن را می‌ساختم. اما آنچه الان است، همه توان و فهم و شعور من بوده است و در مرحله ای كه درگیر كار بوده‌ام، چیزی كم نگذاشته‌ام. حالا ممكن است بگویم شاید می‌توانستم بهتر بسازم اما در آن موقع بضاعت من در همین اندازه بود و از این سریال بیش از همه آنچه كه ساخته‌ام، رضایت دارم و به آنچه كه می‌خواستم رسیدم و انشاء الله این احساس در زمان پخش نیز به مخاطب منتقل شود.

سریال «مختارنامه» سه بخش دارد كه در بخش نخست جوانی زندگی مختارثقفی و در دو بخش دیگر میانسالی تا شهادت وی را به تصویر می‌كشد.

در این مجموعه فریبرز عرب‌نیا، نقش مختار را ایفا می‌كند و از دیگر بازیگران این سریال به ترتیب حروف الفبا می‌توان به اسامی زیر اشاره كرد:

ابراهیم آبادی، داوود آریا، روژان آریامنش، انوشیروان ارجمند، فرهاد اصلانی، محمود اردلان، كریم اكبری مباركه، عباس امیری، رحمان باقریان، مریم بوبانی، اسماعیل پورستار، پرویز پورحسینی، معصومه تقی‌پور، علی جاویدفر، محمود جعفری، بهناز جعفری، صدرالدین حجازی، شهرام حقیقت‌دوست، محمدرضا حق‌گو، الهام حمیدی، میرصلاح حسینی، علیرضا خندان، اسماعیل خلج، حسین خانی‌بیك، مسعود خدا‌بخشیان، ماه‌چهره‌خلیلی، آهوخردمند، حبیب دهقان‌نسب، نصرت دستمردی، جعفر دهقان، رضا كیانیان، رضارویگری، داوود رشیدی، بهزاد رحیم‌خانی، امین زندگانی، جواد زیتونی، فریدون ‌سورانی، محمد‌علی سلیمان‌تاش، بهرام شاه‌محمدلو، جمشید شاه‌محمدی، عنایت شفیعی، ولی‌الله شیراندامی، رامونا شاه، محمد صادقی، شهرزاد صفوی، مهرداد ضیائی، مصطفی طاری، ژاله علو، حمیدرضا عطایی، احمد علامه‌دهر، شهرام عبدلی، حدیث فولادوند، مهدی فخیم‌زاده، تورج‌‌فرامرزیان، محمدفیلی، هوشنگ‌ قوانلو، فریبا كوثری، حسن‌ كاخی، شهره‌‌لرستانی، مظفرمقدم، حسن‌میر‌باقری، حامد میرباقری،امیر مولوی،صالح میرزاآقایی، حمید مظفری، نسرین مقانلو، احمد نمازی، فرخ نعمتی، عزیز هنرآموز، كاظم هژیرآزاد، محمد یگانه، حسن پورشیرازی، اكبر زنجان‌پور و... اشاره كرد.

عوامل پشت صحنه این سریال نیز عبارتند از:
نویسنده و كارگردان: داود میرباقری، تهیه‌كننده: محمود فلاح، نویسندگان اولیه: حسن میرباقری، محمد بیرانوند، مدیر فیلمبرداری: عظیم جوانر‌وح، تدوین‌گر: مهدی حسینی‌وند، چهره‌پردازی: عبدالله اسكندری، مسعود ولدبیگی، محقق تاریخ اسلام: حجت‌الاسلام‌رسول جعفریان، مدیر روابط عمومی: رضا استادی.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما