کد مطلب : ۲۲۰۷۹
سینمای دولتی نمیتواند فیلم مذهبی خوب بسازد
علیرضا شجاعنوری هشتم آذر، پس از نمایش فیلم «روز واقعه» در نشست نقد و بررسی این فیلم که در قالب هفته فیلمهای عاشورایی در برج میلاد تهران در حال برگزاری است، با بیان این مطلب گفت: من به نوعی برای حضور در این فیلم فراخوانده شدم. روزی شهرام اسدی به دفتر من آمد و گفت که برای نقش عبدالله تاکنون از ۴۰ نفر تست گرفته، اما کسی را مناسب ندیده است و به نظر وی من مناسب این نقش هستم.
وی افزود: تا آن زمان ۱۵ میلیون تومان برای فیلم هزینه شده بود که در زمان خود مبلغ زیادی بود، اما بازیگران نقش اصلی فیلم که عبدالله و راحله بودند، انتخاب نشده بودند.
بازیگر نقش عبدالله ادامه داد: البته قرار بود نقش راحله را هدیه تهرانی بازی کند که با انصراف وی این مسئله منتفی شد و لادن مستوفی به جای وی نقش راحله را بازی کرد.از زمانیکه من در تست گریم شرکت کردم تا شروع فیلمبرداری یک هفته بیشتر زمان نبرد.
شجاع نوری با اشاره به اینکه در زمان بازی در این فیلم مدیر بخش بینالملل فارابی بود، تصریح کرد: با وجود آنکه فارابی از این فیلم حمایت کرد، اما سیدمحمد بهشتی موافق حضور من به عنوان بازیگر نبود هرچند برای خود من نیز بازی کردن و بازیگری مانند عاشق شدن است. انسان در زندگی تصمیم نمیگیرد که عاشق چه کسی شود، بلکه ناگهان متوجه میشود که عاشق یک نفر شده است.
این بازیگر ادامه داد: آن زمان بنیاد سینمایی فارابی از فیلمهای سینمایی و تهیهکنندگان سینما با این امید حمایت میکرد که بخش خصوصی تقویت شود.
کارگردان تمامی تغییرات در فیلمنامه را با بیضایی هماهنگ میکرد
وی در پاسخ به این سوال که فیلمنامهای که بیضایی نوشت تا چه اندازه شبیه نسخه نهایی فیلم به کارگردانی اسدی بود، گفت: محال است که یک فیلم در نسخه نهایی مانند فیلمنامه درآید و این مساله درباره «روز واقعه» نیز صدق میکند. البته شهرام اسدی کارگردان فیلم همه تغییرات در فیلم را با بهرام بیضایی هماهنگ میکرد هرچند بخشهایی از فیلمنامه نیز به دلیل نبود امکانات قابل اجرا نبود.
شجاعنوری درباره بخشهایی که از فیلم حذف شد نیز بیان کرد: در این فیلم اصلا بحث ممیزی مطرح نبود، اما مواردی بود که اجرا نشد و یا بعد از اجرا کنار گذاشته شد. مثلا، در فیلمنامه ملاقات عبدالله با شهربانو و گذشتن وی از کنار ایوان مدائن وجود داشت و یا بعضی صحنههای اسب سواری و شترسواری اجرا نشد.
وی ادامه داد: امتیاز بزرگ روز واقعه این بود که اصلا بحث سیاسی و یا اینکه بازیگران و عوامل بخواهند برای بزرگ شدن و مشهور شدن کاری کنند در این فیلم حضور پیدا نکردند، بلکه هر فردی بر اساس اخلاصش در روز واقعه حاضر شد و اخلاص آدمها در آن زمان به نظر من بیشتر از امروز بود.
وی تاکید کرد: باید در زندگیمان از رفتار و منش حضرت امام حسین(ع) الگو بگیریم، اینکه در ماه محرم و صفر عزاداری میکنیم و این عزاداری امر مقدسی است شکی نیست؛ اما نباید اینگونه باشد که در طول سال یک نفر هزار کار دیگر را انجام دهد و بعد تصور کند که در ماه محرم با انجام یک عزاداری و یا نذری دادن میتوان همه کارهای ناپسندی که در طول سال انجام داده است را جبران کند.
باید از شعار دادن در فیلمهای مذهبی خودداری شود
شجاع نوری در پاسخ به این سوال که چرا بعد از «روز واقعه» کمتر فیلمی در گونه سینمای دینی و مذهبی مورد استقبال قرار گرفته است، تاکید کرد: باید در فیلمهای مذهبی از شعار دادن و کارهای تبلیغاتی خودداری کنیم . ما باید در فیلمهایی که درباره عاشورا ساخته میشود به حقیقیت ماجرا اشاره کنیم و حقیقت ماجرا این است که امام حسین (ع) حق بود و همواره تاکید داشت که اگر حرف حقی زده میشود باید پای آن ایستاد.
بازیگر سریال «سربداران» ادامه داد: یکی از دلایل اصلی ضعیف بودن فیلمهای مذهبی به دولتی بودن سینما بازمیگردد، زیرا تا زمانیکه در سینما این امر حاکم نشود که تماشاگر باید پول بدهد و یک فیلم بفروشد تا سرمایه بازگردد مشکلات حل نمیشود.
وی با اشاره به اینکه در سریالهایی همچون سربداران و روز واقعه صحنههایی همچون سوارکاری را بازی کرده است، گفت: در فیلم روز واقعه اسبی که برای نقش اصلی انتخاب شده بود، از ترکمنستان به هاشمی رفسنجانی هدیه داده بودند و آیتالله هاشمی رفسنجانی نیز اسب را به این فیلم اختصاص داده بود و قرار بود یک نفر این اسب را آموزش دهد.
شجاعنوری ادامه داد: این اسب بسیار اسب اصیلی بود، اما مخصوص فیلمهای سینمایی نبود بلکه اسب مسابقات اسبدوانی (کورس اسبدوانی) بود. روزی سوار این اسب شدم و در حین بازی اسب من را بلند کرد و از ارتفاعی نزدیک به دو طبقه ساختمان به زمین زد به گونهای که دندههای من شکست و فیلمبرداری متوقف شد، بعدها این اسب را از فیلم خارج کردند و اسب دیگری را جایگزین کردند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا خود بیضایی این فیلم را کارگردانی نکرد، تصریح کرد: دلیلی واقعی آن را نمیدانم، اما این را میدانم که فیلمنامهای که بیضایی قصد داشت کارگردانی کند، نقش اولش را یک زن ایفا می کرد نه یک مرد.
شجاع نوری ادامه داد: در دورهای به دعوت بیضایی قرار بود من در نمایش مکبث بازی کنم، اما اینکار منتفی شد بعد نیز قصد داشتیم فیلمنامه سیاوش خوانی را بسازیم و من تهیهکننده باشم، اما آن نیز اتفاق نیفتاد.
روز واقعه در زمان اکران خود با استقبال مواجه نشد
وی با اشاره به اینکه فیلم روز واقعه در زمان اکران خود با استقبال مواجه نشد گفت: در کشورهای همسایه فیلم با استقبال خوبی همراه شد و حتی امروز نیز در بعضی کشورها همچون ترکیه با نام کربلا فروخته میشود و در کشورهای مسلمان نیز طرفدار دارد.
شجاعنوری افزود: آن زمان فیلم را در ماه محرم و صفر اکران کردند، اما به دلیل آنکه همه مردم در فضای ایام محرم بودند به تماشای فیلم نیامدند، اما کسانیکه آمدند فیلم را دوست داشتند. مثلا یکروز صبح یک هیئت عزاداری به دعوت ما به تماشای فیلم آمد و در میانه فیلم آنقدر متاثر شدند که جلوی پرده رفتند و شروع به عزاداری کردند.
وی با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: امروز ما در سینما تماشاگران را قدر نمیدانیم و فیلمی میتواند تماشاگران را به خود جذب کند که یک شگفتی داشته باشد.
ظرفیت های تصویری جهان نمیتواند عاشورا را تصویر کند
شجاع نوری در پایان خاطرنشان کرد: هیچ فیلمی نمیتواند عظمت عاشورا را آنگونه که باید بیان کند، زیرا ظرفیتهای تصویری جهان به اندازهای نیست که بتواند عاشورا را تصویر کند و ما در نهایت با کمک شعر و ادبیات میتوانیم عظمت عاشورا را در ذهن مخاطب و تخیل وی به نمایش درآوریم.
وی افزود: تا آن زمان ۱۵ میلیون تومان برای فیلم هزینه شده بود که در زمان خود مبلغ زیادی بود، اما بازیگران نقش اصلی فیلم که عبدالله و راحله بودند، انتخاب نشده بودند.
بازیگر نقش عبدالله ادامه داد: البته قرار بود نقش راحله را هدیه تهرانی بازی کند که با انصراف وی این مسئله منتفی شد و لادن مستوفی به جای وی نقش راحله را بازی کرد.از زمانیکه من در تست گریم شرکت کردم تا شروع فیلمبرداری یک هفته بیشتر زمان نبرد.
شجاع نوری با اشاره به اینکه در زمان بازی در این فیلم مدیر بخش بینالملل فارابی بود، تصریح کرد: با وجود آنکه فارابی از این فیلم حمایت کرد، اما سیدمحمد بهشتی موافق حضور من به عنوان بازیگر نبود هرچند برای خود من نیز بازی کردن و بازیگری مانند عاشق شدن است. انسان در زندگی تصمیم نمیگیرد که عاشق چه کسی شود، بلکه ناگهان متوجه میشود که عاشق یک نفر شده است.
این بازیگر ادامه داد: آن زمان بنیاد سینمایی فارابی از فیلمهای سینمایی و تهیهکنندگان سینما با این امید حمایت میکرد که بخش خصوصی تقویت شود.
کارگردان تمامی تغییرات در فیلمنامه را با بیضایی هماهنگ میکرد
وی در پاسخ به این سوال که فیلمنامهای که بیضایی نوشت تا چه اندازه شبیه نسخه نهایی فیلم به کارگردانی اسدی بود، گفت: محال است که یک فیلم در نسخه نهایی مانند فیلمنامه درآید و این مساله درباره «روز واقعه» نیز صدق میکند. البته شهرام اسدی کارگردان فیلم همه تغییرات در فیلم را با بهرام بیضایی هماهنگ میکرد هرچند بخشهایی از فیلمنامه نیز به دلیل نبود امکانات قابل اجرا نبود.
شجاعنوری درباره بخشهایی که از فیلم حذف شد نیز بیان کرد: در این فیلم اصلا بحث ممیزی مطرح نبود، اما مواردی بود که اجرا نشد و یا بعد از اجرا کنار گذاشته شد. مثلا، در فیلمنامه ملاقات عبدالله با شهربانو و گذشتن وی از کنار ایوان مدائن وجود داشت و یا بعضی صحنههای اسب سواری و شترسواری اجرا نشد.
وی ادامه داد: امتیاز بزرگ روز واقعه این بود که اصلا بحث سیاسی و یا اینکه بازیگران و عوامل بخواهند برای بزرگ شدن و مشهور شدن کاری کنند در این فیلم حضور پیدا نکردند، بلکه هر فردی بر اساس اخلاصش در روز واقعه حاضر شد و اخلاص آدمها در آن زمان به نظر من بیشتر از امروز بود.
وی تاکید کرد: باید در زندگیمان از رفتار و منش حضرت امام حسین(ع) الگو بگیریم، اینکه در ماه محرم و صفر عزاداری میکنیم و این عزاداری امر مقدسی است شکی نیست؛ اما نباید اینگونه باشد که در طول سال یک نفر هزار کار دیگر را انجام دهد و بعد تصور کند که در ماه محرم با انجام یک عزاداری و یا نذری دادن میتوان همه کارهای ناپسندی که در طول سال انجام داده است را جبران کند.
باید از شعار دادن در فیلمهای مذهبی خودداری شود
شجاع نوری در پاسخ به این سوال که چرا بعد از «روز واقعه» کمتر فیلمی در گونه سینمای دینی و مذهبی مورد استقبال قرار گرفته است، تاکید کرد: باید در فیلمهای مذهبی از شعار دادن و کارهای تبلیغاتی خودداری کنیم . ما باید در فیلمهایی که درباره عاشورا ساخته میشود به حقیقیت ماجرا اشاره کنیم و حقیقت ماجرا این است که امام حسین (ع) حق بود و همواره تاکید داشت که اگر حرف حقی زده میشود باید پای آن ایستاد.
بازیگر سریال «سربداران» ادامه داد: یکی از دلایل اصلی ضعیف بودن فیلمهای مذهبی به دولتی بودن سینما بازمیگردد، زیرا تا زمانیکه در سینما این امر حاکم نشود که تماشاگر باید پول بدهد و یک فیلم بفروشد تا سرمایه بازگردد مشکلات حل نمیشود.
وی با اشاره به اینکه در سریالهایی همچون سربداران و روز واقعه صحنههایی همچون سوارکاری را بازی کرده است، گفت: در فیلم روز واقعه اسبی که برای نقش اصلی انتخاب شده بود، از ترکمنستان به هاشمی رفسنجانی هدیه داده بودند و آیتالله هاشمی رفسنجانی نیز اسب را به این فیلم اختصاص داده بود و قرار بود یک نفر این اسب را آموزش دهد.
شجاعنوری ادامه داد: این اسب بسیار اسب اصیلی بود، اما مخصوص فیلمهای سینمایی نبود بلکه اسب مسابقات اسبدوانی (کورس اسبدوانی) بود. روزی سوار این اسب شدم و در حین بازی اسب من را بلند کرد و از ارتفاعی نزدیک به دو طبقه ساختمان به زمین زد به گونهای که دندههای من شکست و فیلمبرداری متوقف شد، بعدها این اسب را از فیلم خارج کردند و اسب دیگری را جایگزین کردند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا خود بیضایی این فیلم را کارگردانی نکرد، تصریح کرد: دلیلی واقعی آن را نمیدانم، اما این را میدانم که فیلمنامهای که بیضایی قصد داشت کارگردانی کند، نقش اولش را یک زن ایفا می کرد نه یک مرد.
شجاع نوری ادامه داد: در دورهای به دعوت بیضایی قرار بود من در نمایش مکبث بازی کنم، اما اینکار منتفی شد بعد نیز قصد داشتیم فیلمنامه سیاوش خوانی را بسازیم و من تهیهکننده باشم، اما آن نیز اتفاق نیفتاد.
روز واقعه در زمان اکران خود با استقبال مواجه نشد
وی با اشاره به اینکه فیلم روز واقعه در زمان اکران خود با استقبال مواجه نشد گفت: در کشورهای همسایه فیلم با استقبال خوبی همراه شد و حتی امروز نیز در بعضی کشورها همچون ترکیه با نام کربلا فروخته میشود و در کشورهای مسلمان نیز طرفدار دارد.
شجاعنوری افزود: آن زمان فیلم را در ماه محرم و صفر اکران کردند، اما به دلیل آنکه همه مردم در فضای ایام محرم بودند به تماشای فیلم نیامدند، اما کسانیکه آمدند فیلم را دوست داشتند. مثلا یکروز صبح یک هیئت عزاداری به دعوت ما به تماشای فیلم آمد و در میانه فیلم آنقدر متاثر شدند که جلوی پرده رفتند و شروع به عزاداری کردند.
وی با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: امروز ما در سینما تماشاگران را قدر نمیدانیم و فیلمی میتواند تماشاگران را به خود جذب کند که یک شگفتی داشته باشد.
ظرفیت های تصویری جهان نمیتواند عاشورا را تصویر کند
شجاع نوری در پایان خاطرنشان کرد: هیچ فیلمی نمیتواند عظمت عاشورا را آنگونه که باید بیان کند، زیرا ظرفیتهای تصویری جهان به اندازهای نیست که بتواند عاشورا را تصویر کند و ما در نهایت با کمک شعر و ادبیات میتوانیم عظمت عاشورا را در ذهن مخاطب و تخیل وی به نمایش درآوریم.
مرجع : ایکنا